شهرستان ها

سه هزار و ۹۴۰ نفر در خراسان جنوبی از معلولیت ناشنوایی رنج می برند

بیرجند-مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: سه هزار و ۹۴۰ نفر در خراسان جنوبی از معلولیت ناشنوایی رنج می برند که علت ۵۰ درصد آن ژنتیکی است.

حسن شرفی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی سه هزار و ۹۴۰ نفر از معلولیت ناشنوایی رنج می‌برند، اظهار کرد: ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی ناشناخته، ۵۰ درصد به علت ژنتیک و ۲۵ درصد سایر موارد مانند (زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان و …) است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: ۷۲۸ نفر از ناشنوایی خفیف، هزار و ۳۶۱ نفر از ناشنوایی متوسط، هزار و ۴۵۳ نفر از معلولیت شدید و ۳۹۸ نفر نیز از معلولیت خیلی شدید رنج می‌برند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: دفتر امور توانبخشی روزانه و توان پزشکی بهزیستی برای ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی نسبت به راه اندازی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی با همکاری بخش غیردولتی اقدام کرده است.

شرفی ادامه داد: هدف از اجرای این برنامه رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد است چرا که در این مراکز فرد از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزش‌های لازم بهره مند خواهند شد.

وی افزود: متخصصان مرکز به صورت تیمی نسبت به ارزیابی، هدف گذاری فردی، طراحی برنامه درمانی و توانبخشی و اجرای آن برای خدمت گیرندگان مراکز اقدام می‌نمایند.

مدیرکل بهزیستی هراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی دو مرکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی وجود دارد که ظرفیت اسمی این مراکز ۱۰۰ نفر و تعداد خدمت بگیران آن در حال حاضر ۶۵ نفر است.

شرفی ادامه داد: همچنین در خراسان جنوبی ۲۲ مرکز غربالگری شنوایی دائمی با ۲۳ مجری غربالگری شنوایی بخش غیر دولتی در سطح ۱۳ شهرستان و ۲ کلینیک با همکاری ۱۷ مؤسسه بخش غیر دولتی فعالیت می‌کنند.

وی درباره طرح کشوری غربالگری شنوایی کودکان پیش دبستانی (۳ تا ۵ سال) نیز اظهار کرد: طی سال‌های ۹۴ تا ۱۴۰۰ تعداد ۱۱ هزار و ۹۰۷ کودک در خراسان جنوبی مورد غربال گری شنوایی قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از این میزان تعداد کودکان شناسایی شده دارای مشکل ۴۵۷ نفر، دارای افت شنوایی ۲۶۰ نفر و تعداد کودکان دریافت کننده سمعک چهار نفر بودند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا