شهرستان ها

سگ‌های بلاصاحب و سد معبر چالش‌های بزرگ کلانشهر تبریز

تبریز- معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز،
سگ‌های بلاصاحب و سد معبر را بزرگترین چالش کلانشهر تبریز عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد صدیقی ظهر روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: طرح نگهداشت شهری را آغاز کردیم به مدت یک ماه هر معاونت به سه ناحیه تقسیم شد و در رابطه با پاکسازی و جمع‌آوری موارد فیزیکی و بصری، زیباسازی پاکسازی و… اقدامات بسیاری انجام شد و اکثراً هم در محلات کم برخوردار بودند، سپس طرح نگهداشت سه ماهه را آغاز کردیم که در سال ۱۴۰۱ آسفالت‌ریزی بسیاری ایجاد شد اما همچنان محلات ما نیاز دارند.

وی با بیان اینکه سازمان سیما و منظر هم همراه ما بود، خدمات طرح نگهداشت شهری را به مدت پنج ماه ادامه دادیم، در خصوص سگ‌های بلاصاحب ادامه داد: در شهر تبریز و تمامی شهرستانهای کوچک استان سگ‌های بلاصاحب آسایش و زندگی مردم را از بین برده بودند؛ بنابراین برای احداث پناهگاه حیوانات استعلام کردیم که شهرداری به صورت زنده جمع‌آوری و عقیم سازی کند و اداره‌کل دامپزشکی هم دامپزشکی را در اختیار ما قرار دهد.

وی افزود: حامیان حیوانات گفتند بیش از ۷۰۰ قلاده نمی‌تواند جمع‌آوری شود در حالی که بیش از ۱۰۰۰ قلاده جمع‌آوری کرده‌ایم اما مجدداً تعداد آنها رو به افزایش است، در چند نقطه شهری برای غذا رسانی آنها محله‌ای را انتخاب کرده و اعلام کردیم هرکس قصد غذا رسانی دارد، به آن محله برود؛ زمانی که این طرح را آغاز کردیم اجازه ندادیم هیچ سگی در حوزه استحفاظی ما تلف شود، به آنها داروی کتامین داییم تا آنها را بی‌حس کند و جمع‌آوری کنیم.

صدیقی خاطرنشان کرد: سگ‌های جدید شهر آلوده و بیمار هستند و نظارت بر عملکرد آنها بر عهده‌ی سازمان پسماند است، امام تلاش خود را کرده‌ایم اما به شرایط ایده‌آل نرسیده‌ایم و ۸۰ درصد موفق بوده‌ایم که درخواست می‌کنیم در چنین مواردی شهروندان کمک کنند.

وی در خصوص سد معبر نیز گفت: در رابطه با سد معبر خودرویی نیز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، در تبریز بیش از ۳۰۰ دستگاه وانت‌بار داریم که در انحصار ۱۸ نفر است و به جای میوه، قمه و قداره می‌فروشند و فسادی انجام می‌دهند و جوانان ما را آلوده کرده‌اند و اگر جستجو شود، مشروبات و الکل از آنها یافت می‌شود و طبق کنار خیابان‌ها را به فردی اجاره داده‌اند یعنی افراد به خود جسارت داده‌اند تا خیابان را اجاره دهند.

وی ادامه داد: جلسات متعددی که با حضور رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی داشتیم، بازدید میدانی انجام دادیم اما با توجه به اینکه اخیراً اتفاقاتی در کشور روی داد، محتاطانه بیش می‌رویم؛ به بیش از ۵۵۰ دستگاه خودرو ابلاغیه داده‌ایم اما تنها ۵۰ نفر مراجعه کرده‌اند چراکه این افراد چندین خودرو در انحصار خود دارند.

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز خاطرنشان کرد: در اکثر خیابان‌ها علاوبر طباق، ال ماننندی درست کرده‌اند و بیرون از مغازه وسایل خود را گذاشته و روی آنها را با وسیله‌ای پوشانده‌اند و کسی نمی‌تواند به آنها دست بزند اما ۱۱ دستگاه باید با ما همراهی کند که یکی شهرداری است.

وی اظهار کرد: شهرداری تبریز می‌تواند طبق ترازو و میوه آن را بردارد اما قیمت هر طبق ۱۰ میلیون تومان است و اگر جمع کنیم، دیگری توان خرید ندارند اما به افرادی که واقعاً نیازمند هستند باید کمک کنیم.

وی با اشاره به تغییر کارکرد برف روبی در سال جاری متذکر شد: سال‌های گذشته ۵۰ هزار تن نمک در سطح شهر پاشیده می‌شد که آسیب آن به محیط زیست سبب تخریب سازه‌های بتنی و آهنی، جداول و کف پوش‌ها و از بین بردن رنگ آمیزی شهری می‌شد؛ بنابراین امسال سعی خواهیم کرد نمک نپاشیم و از راه دیگر استفاده کنیم.

صدیقی اضافه کرد: از پارک علم و فناوری استان درخواست کرده و ایده جدیدی دریافت کردیم، از دانشکده شیمی دانشگاه تبریز، استاد احمدی محلول جدیدی را تولید کردند که ۶۰ درصد نمک سال قبل را کنار گذاشته‌ایم و از کلرید کلسیم استفاده می‌کنیم و نه تنها مضر نیست بلکه به محیط زیست منفعت داشته و رنگ را از بین نمی‌برد و پیش از بارش‌ها به حالت مه پاش در خیابان پخش می‌شود؛ ۱۰ تن نمک و ۲۵۰ کیلو آهک، ۱۳۵ کیلومتر را پوشش می‌دهد و تا دمای حداقل ۱۸- و حداکثر ۳۳ درجه جواب می‌دهد.

وی گفت: از محلول کارخانه‌های نساجی هم می‌توانیم استفاده کنیم و در محلول پاشی بهره ببریم و اصلاً جامد پاشی نخواهد بود اما این محلول تا پنج سانتی‌متر تأثیر دارد و بعد آن باید برف روبی کرد؛ بنابراین بلافاصله از ماشین زمستانی استفاده می‌کنیم، امسال شش دستگاه گریدر داریم و بعد از برف روبی محلول پاشی می‌شود که اگر نظارتی نباشد، دوباره خطا خواهیم کرد و اگر موفق شویم به نام شهرداری تبریز ثبت خواهیم کرد.

وی یادآور شد: چندین میدان میوه و تره‌بار داریم که از بقیه مکان‌ها گران‌تر می‌فروشند، سیاست ما احداث یک میدان میوه و تره‌بار در هر منطقه است.

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز در پایان تاکید کرد: باتوجه به اینکه کرونا چندین ماه بود که شیوع یافته بود و تازه هم استخدام شده بودیم استقبال از بهار در دقیقه ۹۰ انجام شد اما از ابتدای آذر ماه سال جاری در کلیه‌ی مناطق دهگانه شورای معاونین و شهرداران را داریم که دستورات سال آینده ابلاغ شده است که امیدواریم امسال بهاری آبرومندانه‌ای داشته باشیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا