شهرستان ها

شناسایی ۲۶۲ قنات در اردبیل

اردبیل- مدیر منابع آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۲۶۲ قنات در سطح استان اردبیل شناسایی شده و بخشی از این قنات‌ها همچنان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، داور بسطام عصر شنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت منابع آب در اردبیل اظهار کرد: ۲۶۲ حلقه قنات در سطح استان اردبیل شناسایی شده که ۵۰ فقره از آنها در سال‌های گذشته مورد مرمت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در کنار مرمت و بازسازی این قنات‌ها، با یک برنامه‌ریزی و راهبرد مناسب سعی بر این است تا منابع موجود قنات‌ها به شکل صحیح و اصولی مورد مرمت و بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیر منابع آب منطقه‌ای اردبیل گفت: قنات از دیرباز با ابتکار متخصصان در ایران مورد حفاری و توجه قرار گرفته تا زمینه رفع کمبود منابع آب را مهیا کند.

بسطام افزود: از این تعداد قنات حفر شده در استان ۲۰۰ متر مکعب آب استحصال می‌شود که ۲۰ درصد این قنوات در سال‌های اخیر خشک شده و یا مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد قنات‌های موجود در استان اردبیل با کاهش آب‌دهی روبه‌رو شده و ضرورت دارد با برنامه‌ریزی مناسب در احیای آنها به ویژه رفع مشکل لایروبی، بهره‌برداری اصولی مورد توجه قرار گیرد.

بسطام به دیرینگی حفر قنات از سوی ایرانیان اشاره کرد و ادامه داد: ۵۰ رشته قنات همچنان در سطح استان برای تأمین بخشی از منابع کشاورزان و روستاییان مورد استفاده قرار می‌گیرد و امسال سعی داریم تا با تخصیص اعتبارات مناسب قنات‌های مهم به ویژه قنات «خان‌کندی» در نمین را مورد بهسازی و بهره‌برداری قرار دهیم.

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد قنات‌های حفر شده در ۳۵ کشور جهان در ایران واقع شده که در این بین برخی از این قنات‌ها به دلیل اهمیت و قدمت در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است.

مدیر منابع آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: تلاش بر این است تا از قنات‌ها در کنار چاه‌ها و سایر منابع زیرزمینی آب به شکل اصولی استفاده شود که البته در دشت اردبیل به دلیل برخی مشکلات و ممنوع بودن، امکان بهره‌برداری کامل از این چاه‌ها و قنات‌ها وجود ندارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا