شهرستان ها

شیراز ١۴٠۴ در بوته نقد / شیراز و طرح‌هایی برای آینده‌ای بهتر

شیراز- اعضای شورای شهر شیراز و شهردار شیراز پس از تصویب طرح «شیراز ١۴٠۴» در جمع رسانه‌ها پاسخگوی سوالات آنان شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهردار شیراز و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز ظهر دوشنبه در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران در خصوص طرح شیراز ١۴٠۴ پاسخ دادند.

طرح شیراز ١۴٠۴ از جمله طرح‌های است که بر اساس برنامه ریزی های میان مدت و افق ٢٠ ساله شیراز طراحی شده و در آن سعی شده تا آینده نگری مناسبی در خصوص فعالیت‌های شهرداری برای دستیابی به شهری توسعه محور و پیشرو دیده شود.

شهرداری شیراز و اعضای شورای شهر شیراز همچنین در تلاش هستند تا در سال ١۴٠٢ نسبت به تدوین برنامه پنج ساله نیز اقدام کنند تا علاوه بر برنامه ریزی کوتاه مدت، برنامه ریزی میان مدت و افق ٢٠ ساله شیراز به رشته تحریر درآید.

شهروند شیراز باید هزینه زندگی در شهر را نیز بپردازد

مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست پس از سوال خبرنگار مهر مبنی بر گران کردن مدیریت شهری گفت: اگر کسی شهروند شیراز است باید هزینه زندگی در شیراز نیز پرداخته شود.

وی ادامه داد: بودجه شهر شیراز بر اساس نرخ دلار در سال ٩۶ بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است این در حالی است که شیراز همواره در حال رشد و توسعه از نظر ابعاد است.

وی افزود: این در حالی است که شورای شهر شیراز در دوره ششم بودجه کلان شهر شیراز را افزایش قابل توجه‌ای نداده و به بیش از ١۵ هزار میلیارد رسانده است این در حالی است که نمی‌توان شیراز را با بودجه شش هزار میلیاردی اداره کرد.

طاهری در خصوص طرح شیراز ١۴٠۴ بیان کرد: در این طرح علاوه بر اینکه پروژه‌های کوچک مقیاس دیده شده پروژه‌های کلان شهری نیز دیده شده است و تلاش شده تا نسبت به دستیابی به اهداف این طرح‌ها نیز اقدام شود.

به اعتقاد رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اگر طرح شیراز ١۴٠۴ محقق شود رشد و توسعه شیراز چشمگیر خواهد بود.

بودجه ١۴٠٢ شیراز بیش از ٢١ هزار میلیارد است

محمد حسن اسدی شهردار شیراز نیز در این نشست خبری گفت: با توجه به اینکه بودجه شیراز اکنون بیش از ١۵ هزار و ٣٨۵ میلیارد تومان است در تلاش هستیم تا متمم بودجه را به شورای ارائه دهیم.

وی افزود: با توجه به این متمم، بودجه شیراز به بیش از ١٨ هزار میلیارد تومان رشد خواهد داشت و براساس تخمین‌های صورت گرفته بودجه سال آینده شیراز بیش از ٢١ هزار میلیارد تومان است.

او خاطرنشان کرد: میزان رشد بودجه سال آینده شیراز تنها ٣۶ و پنج دهم درصد است که از میزان تورم رسمی کشور که توسط بانک مرکزی اعلام شده ٣ درصد کمتر است.

به اعتقاد عضو پیشین شورای شهر شیراز و شهردار اکنون کلان شهر شیراز اعضای شورای شهر شیراز در افزایش بودجه کلان شهر شیراز کار درستی انجام داده‌اند زیرا این اقدام موجب ایجاد رقابت میان سازمان‌های مختلف شهرداری برای تأمین بودجه و بهره برداری از طرح‌های عمرانی آنان شده است.

اسدی در ادامه متذکر شد: یکی از موضوعاتی که در مدیریت کلان شهر شیراز مورد غفلت واقع شده بود موضوع فرهنگ در مدیریت شهری است که در طرح شیراز ١۴٠۴ این موضوع نیز لحاظ شده و از مدیران ارشد استان نظیر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز و استاندار فارس نیز نظرخواهی صورت گرفته است.

او تاکید کرد: طرح تعیین که در طرح شیراز ١۴٠۴ آورده شده است از جمله طرح‌های بنیادین در مدیریت شهری است که نگاهی مدیریت در کلان شهر شیراز را تغییر خواهد داد و عاملی برای دستیابی به توسعه یافتگی شهری می‌شود.

تدوین ٩٨۶ پروژه در شیراز ١۴٠۴

سید ابراهیم حسینی رئیس کمیسیون برنامه ریزی بودجه شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه گفت: در طرح شیراز ١۴٠۴ بیش از ٩٨۶ پروژه در مجموع برای شیراز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از میان پروژه‌های تعریف شده در این طرح ١۴۶ پروژه بزرگ مقیاس دیده شده و این طرح ٧٢ رویکرد دارد.

حسینی تاکید کرد: شورای اسلامی شهر شیراز در دوره پنج نیز دارای برنامه ریزی کلان بوده اما این برنامه ریزی ها بایستی دارای تغییراتی می‌شد که شورای ششم این تغییرات را در برنامه ریزی ها اعمال کرد.

به گفته او تمامی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در دوره ششم این برنامه ریزی را تأیید کرده و مورد وثوق آنان است

حسینی در خصوص مبنای طراحی پروژه‌ها در این برنامه ریزی میان مدت نیز عنوان کرد: ٨٠ درصد از برنامه ریزی صورت گرفته در طرح شیراز ١۴٠۴ همان برنامه‌ای است که شورای پنج ارائه داد این در حالی است که ٢٠ درصد نیز تغییراتی است که توسط شورای شهر شیراز در دوره ششم شکل گرفته است.

او از برنامه ریزی و تدوین برنامه پنج ساله توسط شورای شهر شیراز در سال ١۴٠٢ خبر داد و اضافه کرد: در راستای مدیریت واحد شهری شورای شهر شیراز برنامه ریزی ویژه ای برای تدوین برنامه پنج ساله در سال ١۴٠٢ دارد تا شورای هفتم نیز بتواند بر این اساس حرکت کند.

به گفته این عضو شورای شهر شیراز محوریت در برنامه ریزی های شورای شهر محرومیت زدایی و در عین حال توسعه حرم های مطهر احمدی و محمدی در کلان شهر شیراز است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا