شهرستان ها

ضرورت مرمت کاروانسرای شاه عباسی گویجه‌بئل

اهر- فرماندار اهر بر ضرورت مرمت کاروانسرای شاه عباسی گویجه‌بئل تاکید کرد و گفت: قلمروی غربی شهرستان اهر مشمول معادن شده و برای شهرستان فرصت تولید کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل غنی زاده عصر یک شنبه در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر افزود: در گذشته یا همان ارسباران قدیم ورنی در اکثر خانه‌ها بافته می‌شد و از اشتغال‌زایی بالایی برخوردار بود، اگر الان هم کمی توجه شود حوزه ورنی می‌تواند ۵۰ هزار شغل در اهر و روستاها، کلیبر، هوراند، ورزقان و خاروانا ایجاد شود.

وی با اشاره به رونق گردشگری اقوام در شهرستان اهر گفت: در روزهای عادی روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار لیتر بنزین در اهر مصرف می‌شود و در روزهای چند روز تعطیل؛ مصرف روزانه بنزین در اهر به ۲۵۰ هزار لیتر یعنی مصرف ۳ برابر افزایش می‌یابد، این امر نشان می‌دهد که گردشگران عبوری و گردشگری اقوام در این شهرستان اتفاق می‌افتد.

غنی‌زاده بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی استان در حل موانع پارک جنگلی فندقلو تأکید کرد و گفت: متأسفانه پارک جنگلی فندقلو با تمامی ظرفیت‌هایش مغفول مانده است، انتظار می‌رود تا دستگاه‌های اجرایی استان با هم‌افزایی و همکاری موانع سرمایه‌گذاری در پارک جنگلی فندقلو شهرستان اهر را حل کنند.

فرماندار اهر خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در گذشته برای ثبت ملی بقعه شیخ محمود شبستری عنایت کرده‌اید و ثبت جهانی این بقعه مورد درخواست ماست و همچنین به دلیل بلاتکلیف ماندن سنگ‌نگاره‌ها؛ ایجاد موزه سنگ از دیگر مطالبات ماست.

وی خواستار مرمت کاروانسرای شاه عباسی گویجه‌بئل شد و گفت: کاروانسرای گویجه‌بئل جزو کاروانسرای منحصربه‌فرد آذربایجان‌شرقی و حتی کشور است، درخواست ما مرمت و در ادامه واگذاری آن در راستای پویایی به بخش خصوصی است.

غنی‌زاده با کنایه به مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی افزود: سفر وزیر میراث فرهنگی به شهرستان اهر، سفر گردشی برای شخص خودشان بود که شما هم حضور داشتید، برای تملک خانه عطایی دستور داده بودند که انتظار داریم پیگیری این دستور مورد عنایت باشد. سرپوشیده‌سازی بازار و تخصیص تسهیلات برای بازارهای روباز شهرستان مورد انتظار است.

فرماندار اهر با تأکید بر این‌که قنات‌های شهرستان اهر به حال خود رها شده‌اند، یادآور شد: آب قنات‌ها متعلق به امور آب بوده و مالکیت آن‌ها در دست اشخاص است و با توجه به تغییر سبک زندگی و بلااستفاده بودن قنات‌ها؛ ثبت قنات‌های شهرستان اهر مورد تأکید است.

وی ابراز داشت: نمی‌دانم به ارسباران پژوهی چه نامی انتخاب کنیم، بنیاد بنامیم یا کنگره برگزار کنیم تا از آن بنیاد تولید شود. چون اهر از قدیم‌الیام مرکز سیاسی و تجاری چندین شهرستان بود ایجاد ارسباران پژوهی می‌تواند اتفاق خوبی باشد و چندین طرح که در گذشته اتفاق افتاده با مشکل مواجه شده کمپ گردشگری سد ستارخان، کمپ پارک جنگلی فندقلو، هتل مهراصل، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و خود پلیس‌راه است.

غنی‌زاده، خواستار برگزاری جشنواره بین‌المللی ورنی در شهرستان اهر شد و گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی ورنی و گسترده‌تر شدن اِلمان ورنی از دیگر مطالبات ماست.

فرماندار اهر تأکید کرد: برای مرمت خانه عطایی در زمان سفر وزیر میراث فرهنگی، از وزیر دستور و امضا گرفته بودم و پیگیری آن نیازمند دستور است و برای سردرب بازار تاریخی اهر دستور گرفته بودم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا