شهرستان ها

ضعف استان اردبیل در دانش ژنتیک و صنایع تبدیلی

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در دانش ژنتیک و صنایع تبدیلی ضعیف و عقب‌مانده نگه داشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل نیکشاد صبح پنجشنبه در جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: با وجود تلاش و پیگیری‌های مؤثر در سال‌های اخیر هنوز ضعف‌های متعددی را در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در سطح استان شاهد هستیم که امیدواریم منطبق بر استانداردهای ملی و جهانی بتوانیم در فرآوری محصولات و مواد خام عمل کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر صنایع تبدیلی و تکمیلی استان ۲ میلیون تن ظرفیت جذب مواد خام را دارند که این استاندارد مناسب برای تولید محصولات متنوع فرآوری شده است که به دور از نگاه کمی، باید کیفیت تولید محصولات را در این بخش بالا ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در صنایع تبدیلی و تکمیلی ما به پیشرفته‌ترین امکانات و دستگاه‌ها نیاز داریم تا قدرت ماندگاری تولید محصولات سبزی و صیفی افزایش یافته و ما بتوانیم کیفی‌تر محصول با ارزشی را به خارج از کشور صادر کنیم.

نیکشاد ضرورت روان‌سازی فرآیندها در صدور مجوزها را با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یادآور شد و افزود: با هدف بهبود فضای کسب و کار و ارتقا شرایط در این زمینه جلسات متعدد هماهنگی با اتاق بازرگانی برگزار کردیم تا موانع برطرف و تسهیل‌گری و روان‌سازی کارها را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد صدور مجوزهای بخش کشاورزی با همکاری نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انجام می‌شود که تشکیل پرونده‌ها و ارجاع آن به کارگروه تبصره ۴ ماده یک در همین راستا بوده که انتظار می‌رود با دقت نظر بیشتر در این زمینه اقدامات و فعالیت‌ها را به شکل مطلوب انجام داد.

نیکشاد اضافه کرد: صدور مجوز بخش طیور و دام بر مبنای نظام جامع دامپروری مصوبه سال ۹۱ و اصلاحیه سال ۹۲ انجام می‌شود تا ما بتوانیم با در نظر گرفتن شاخص‌های نظام جامع صدور مجوز را انجام دهیم.

وی مشکلات پیش رو در صدور مجوز نظام مهندسی کشاورزی را احراز مالکیت، طولانی شدن جواز تأسیس و پروانه فعالیت و همچنین پیچیدگی قوانین دامپزشکی اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم با همکاری کارگروه تبصره ۴ ماده یک و همچنین رأی دیوان عدالت اداری در تغییر کاربری‌ها دقت لازم انجام شده تا اراضی درجه یک کشاورزی به یغما نرود.

نیکشاد بیان کرد: استعلام از برخی دستگاه‌ها همچنان به صورت دستی انجام شده و این کار زمانبر است که بهتر است در این باب مشکلات و نارسایی‌ها رفع شود.

وی ممنوعیت صدور مجوز دامداری و مرغداری را به ۳ شهرستان اردبیل، نمین و مشگین‌شهر یادآور شد و اظهار کرد: پیگیر هستیم تا این ممنوعیت برطرف شود چرا که ما در این ۳ شهرستان نیازمند توسعه صنایع طیور و دامپروری هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پرهیز از نگاه جزیره‌ای، صدور بخشنامه‌های موازی و همچنین راه‌اندازی سامانه یکپارچه در پاسخ به استعلامات را یادآور شد و تصریح کرد: امیدواریم به صورت استانی برخی از قوانین مزاحم تولید و از سوی هیئت مقررات‌زدایی نیز برخی از قوانین اصلاح شود تا ما بهبود فرآیندها را شاهد باشیم.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا