شهرستان ها

طرح آب‌رسانی از سد تبارک به قوچان افتتاح شد

قوچان- معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: طرح آب‌رسانی از سد تبارک به قوچان که در قالب طرح‌های یادگار ابراهیم بوده در این شهرستان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی حسین پور اول بعداز ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح آب‌رسانی از سد تبارک به شهر قوچان با هزینه‌ای بالغ ۴١٠ میلیارد تومان شامل احداث ٢٣ کیلومتر خط انتقال آماده بهره‌برداری و افتتاح‌شده است.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان رضوی اعتبار تخصیص‌یافته به این پروژه را از محل اعتبارات شهرهای دارای تنش آبی و ارتقای کیفی آب دانست و بیان کرد: یکی از اهداف اجرای این پروژه تأمین آب پایدار از سد تبارک به شهر قوچان است به‌طوری‌که حدود ۵ میلیون مترمکعب نیاز این شهر یعنی ۶۲ درصد از نیاز آب کل شهرستان با ۱۱۲ هزار نفر جمعیت را تأمین کند.

وی تأکید کرد: اجرای این پروژه یک مطالبه مردمی طی سال‌ها بوده است و مدیران ارشد شهرستان به‌ویژه دستگاه قضائی همراهی جدی ر تأمین آب موردنیاز علیرغم همه مشکلات و تنش‌های اجتماعی داشته‌اند.

حسین پور اول یادآور شد: آب از سد وارد کانال هوادهی به طول ۴٨٠ متر خواهد شد و در حوزه میانی حدفاصل سد تا بند انحرافی بادخور به طول ٨،۵ کیلومتر وارد لوله فولادی به قطر ۵٠٠ می‌شود و حدفاصل بند بادخور تا تصفیه‌خانه شهر قوچان هم با لوله به قطر ۵٠٠ میلی‌متر لوله‌های فایبرگلاس هست.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه در این پروژه تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی دیده‌شده است، بیان کرد: با توجه به کاهش بارش‌هایی که در بالادست حوزه‌های آبریز ناشی از تغییرات اقلیمی و اقدامات سازه‌ای اتفاق افتاده است میزان روان آب ورودی به سدها دارای کاهش است که مردم باید در این زمینه همراهی و تعامل داشته باشند.

وی تأکید کرد: این پروژه در مرداد ۱۴۰۰ دارای پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی بود که طی همین بازه زمانی فعالیت دولت سیزدهم، ۸۰ درصد مابقی عملیاتی شد تا برنامه پایداری در تأمین آب به وجود آید.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا