شهرستان ها

طرح «دارویار»مانع از قاچاق دارو است/افزایش قیمت خرید دارویی آزاد

شیراز- معاون غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: عدم اختصاص ارز ترجیحی و تحریم‌ها موجب شد طرح «دارویار» در کشور راه اندازی شود.

محمد جواد راعی در بازدید از خبرگزاری مهر بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در حوزه سلامت حائز اهمیت است مسئله اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ است که رسانه‌ها در این حوزه به خصوص خبرگزاری مهر توانسته‌اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی ادامه داد: در راستای حل مشکلات دارویی در کشور طرحی با عنوان «دارویار» مطرح شد که این طرح می‌تواند نقش ویژه ای در کاهش مشکلات دارویی کشور داشته باشد و روند تخصیص دارو را هدفمند کند.

راعی تاکید کرد: علت ایجاد این طرح مشکلات تحریمی و همچنین عدم اختصاص ارز ترجیحی به برخی از دارو ها بوده اما این طرح موجب خواهد شد توانمندی ویژه ای در تولید داروهای داخلی حاصل شود.

او افزود: برخی از پیش نیازهای تولید دارو در کشور باید از خارج از کشور وارد شود اما تولید داروهای در داخل کشور صورت می‌گیرد و با اجرای این طرح شاهد خواهیم بود که قاچاق دارو نیز از بین رفته است.

راعی متذکر شد: با فعالیت طرح دارویار شاهد هستیم که خروج دارو از سیستم درمانی کشور به حداقل رسیده و قاچاق دارو به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس نیز کاهش چشمگیری داشته است.

وی همچنین در خصوص افزایش قیمت برخی از داروها یادآور شد: با توجه به اینکه قیمت داروها افزایش داشته و برخی از ٢٠ تا ٣٠٠ درصد رشد داشته‌اند اگر فردی بخواهد دارو را به صورت آزاد پرداخت کند باید این تفاوت قیمت را پرداخت کند اما اگر بیمار با نسخه پزشک به داروخانه‌ها مراجعه کنید هیچ تفاوت قیمتی را احساس نخواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول در دریافت دارو به صورت نسخه پزشک بیمار تنها ١٠ درصد از قیمت دارو را پرداخت می‌کند و در خرید آزاد دارو نیز بیمار تنها ٣٠ درصد از قیمت را پرداخت می‌کند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا