شهرستان ها

طرح ساماندهی محیطی «قلعه‌ خندان» تدوین شد

گرگان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از تدوین طرح مطالعاتی و نظارت پروژه ساماندهی محیطی تپه تاریخی قلعه‌خندان در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ساوری شامگاه سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: تپه تاریخی قلعه‌ خندان، یکی از قلعه‌های باستانی سرزمین گرگان است که در ضلع غربی شهر تاریخی استرآباد قدیم و گرگان فعلی واقع‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان افزود: براساس مطالعات باستان‌شناسی انجام‌شده این قلعه دارای آثاری از دوره ساسانی تا عصر ایلخانان مغول را در برمی‌گیرد.

وی بیان کرد: متأسفانه به علت شرایط اقلیمی و مداخلات انسانی، بخش اعظم بقایای قلعه تخریب و در زیر خاک مدفون است و نیازمند اجرای مطالعات میان‌رشته‌ای و کاوش به‌منظور آشکار ساختن بقایای معماری و ساماندهی، مرمت و احیا برای بازدید گردشگران است.

ساوری گفت: به منظور جلوگیری از تهدید و تخریب عرصه و حریم این اثر مهم براثر توسعه شهری، در سال ۱۳۷۸ نقشه عرصه، حریم و ضوابط استحفاظی قلعه‌خندان تهیه و تدوین و در کمیته حرایم میراث‌فرهنگی کشور مصوب و ابلاغ شده اما متأسفانه در این دو دهه اقدام عملیاتی شاخص در راستای ساماندهی آن اجرایی نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان یادآور شد: در مدت ۶ ماهه گذشته سعی شد تا ضمن رعایت قوانین و ضوابطی که در حوزه حفظ، احیا و نگهداری از ابنیه‌ تاریخی وجود دارد اما با نگاه جدید که خدشه‌ای به قوانین وارد نیاید و هم‌وطنان هم از خدمات گردشگری در اثر تاریخی قلعه‌خندان بهره‌مند شوند، طرح مطالعاتی ساماندهی این اثر تاریخی پیگیری و تدوین شود.

وی گفت: طرح مطالعاتی و نظارت پروژه ساماندهی محیطی تپه تاریخی قلعه‌خندان بااعتبار پنج میلیارد ریالی از محل اعتبارات استانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر اساس ضوابط میراث‌فرهنگی و دستورالعمل‌های ابلاغی این اثر و در راستای ارائه خدمات گردشگری تدوین و در شورای فنی میراث‌فرهنگی استان بررسی و تائید شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اضافه کرد: طراحی فضای سبز، مسیر دسترسی بازدید از سطح قلعه تاریخی، امکانات خدماتی و رفاهی موردنیاز گردشگران، المان و مبلمان شهری و المان مشاهیر در پیرامون تپه تاریخی، بازارچه‌های صنایع‌دستی، مراکز پذیرایی، نورپردازی، سکوهای اجرای نمایش‌های محلی و غیره از جمله مواردی است که در این طرح پیش‌بینی شد.

وی بیان کرد: اجرای این طرح ساماندهی توسط شهرداری گرگان و با اعتبارات مدیریت شهری خواهد بود و نظارت بر اجرای پروژه توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام خواهد شد.

گفتنی است تپه تاریخی قلعه‌خندان در ۲۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۷۰۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا