شهرستان ها

طغیان ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان

asdasd


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به آمادگی این مدیریت برای مقابله با ملخ‌های مراکشی گفت: نخستین دسته از این ملخ‌ها روز ۲۳ اسفند به صورت دستجات پوره در بستر تالاب پریشان مشاهده شد و عملیات مبارزه و کانون کوبی با این آفت خطرناک سریعا آغاز و همچنان نیز ادامه دارد.

به گزارش ایلنا، حمید رشیدی افزود: با توجه به اینکه ملخ مراکشی یکی از ملخ های خسارت زا در جهان و در درجه اول آفت غلات است در نقاطی که پنبه یا گیاهان صیفی و صنعتی هم باشد از جمله این حشره مصون باقی نخواهند ماند و می تواند به محصولات زراعی و مرتعی خسارت وارد کند.

وی ادامه داد: با گرم تر شدن هوا مراحل رشدی آن سریعتر کامل شده و تخم ریزی می کنند و در صورت عدم مبارزه می تواند آسیب جدی به مزارع گندم و سایر محصولات وارد کرده و به عنوان تهدید کننده امنیت غذایی محسوب شود.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b7%d8%ba%db%8c%d8%a7%d9%86'>طغیان</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d9%84%d8%ae'>ملخ</a> مراکشی در بستر <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%a8'>تالاب</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%be%d8%b1%db%8c%d8%b4%d8%a7%d9%86'>پریشان</a>

این مقام مسئول افزود: در سال گذشته به دلیل مناسب بودن بافت خاک سطح تالاب پریشان و شرایط مناسب دمایی و رطوبتی با تراکم بالای دستجات ملخ مراکشی مواجه بودیم که در سطح 28 هزار هکتار عملیات مبارزه صورت گرفت.

رشیدی ادامه داد: همچنین با توجه به مناسب بودن بستر تالاب پریشان برای تخم‌ریزی و رشد ملخ مراکشی، تأخیر در سم‌پاشی و کانون‌کوبی موجب بالدار شدن ملخ‌ها و حمله آن‌ها به مزارع و ایجاد خسارت می‌شود.

وی گفت: از اسفند سال گذشته تا کنون به صورت روزانه و مرتب اکیپ های پایش سطح دریاچه را ردیابی و کانون های آلوده و تکثیر ملخ را شناسایی و سریعا به گروه های عملیاتی اعلام و بلافاصله مبارزه با این آفت انجام می شود و این روند شناسایی و مبارزه تا رفع خطر ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: به طور متوسط روزانه حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار توسط سه اکیپ خودرویی مجهز به سیستم ULv پاش با برنامه ریزی منظم و نظارت مدیریت حفظ نباتات استان و کارشناسان فنی بخش حفظ نباتات این معاونت مبازره انجام و تا کنون بالغ بر ۱۵هزار هکتار مبارزه صورت گرفته است. 

رشیدی بیان کرد: برای کنترل طغیان آفت ملخ مراکشی احتیاج مبرم به همکاری مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی و دولتی است.

با هماهنگی های صورت گرفته یک اکیپ مبارزه از طریق سازمان حفظ نباتات کشور به شهرستان اعزام و در امر کنترل و مبارزه با جهاد کشاورزی شهرستان همکاری می‌کنند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا