شهرستان ها

طنین استغفار در شب سوم قدر/ گلستانی ها فریاد الغوث الغوث سر دادند

گرگان- همزمان با سراسر کشور، آیین معنوی و روحانی سومین شب قدر با حضور گسترده مردم مومن گلستان در مساجد، حسینیه ها و مکان های مذهبی و زیارتی سراسر این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با شب بیست و یکم ماه رمضان مردم خداجو و شب زنده دار شهرستان‌های مختلف گلستان در آئین احیای سومین شب قدر شرکت کرده و با قرائت دعاهای افتتاح و جوشن کبیر و ذکر استغفار از درگاه خداوند متعال طلب رحمت و آمرزش کردند.

مردم موحد استان گلستان از شامگاه پنجشنبه تا سحرگاه امروز (جمعه) در حالی که در یک دست قرآن کریم و در دست دیگر مفاتیح الجنان داشتند در اماکن مذهبی حاضر شده و تا پاسی از شب ندای الغوث الغوث و الهی العفو سردادند.

مساجد و اماکن مذهبی شاخص گرگان از قبیل مصلی وحدت، مسجد آذربایجانی ها، مسجد جامع نعلبندان، امامزاده عبدالله (ع)، یادمان نور الشهدا پذیرای مردم ولایتمداری بود که با خضوع و خشوع در مقابل معبود خود به عبادت پرداختند و با زمزمه اسماً ذات اقدس الهی از پیشگاه خالق بی‌همتا خواستند تا به برکت این شب مبارک، قلم عفو بر گناهان آنان بکشد.

در سومین شب لیالی قدر مداحان خاندان عصمت و طهارت (ع) اشعار و مراثی در غم شهادت علی مرتضی (ع) اولین امام شیعیان جهان خوانده و اشک‌ها بر گونه‌های پیروان آن حضرت جاری شد.

شب قدر یا لیلة القدر، شبی باارزش و پرفضیلت نزد مسلمانان و شب نزول قرآن و شب مقدرشدن امور انسان‌ها است.

این شب با فضیلت‌ترین شب سال است که با امور مهم و باعظمتی همانند نزول اجمالی قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاصّ معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها، تدبیر و برنامه‌ریزی‌های جدید و نزول جبرئیل و فرشته‌ها همراه است و شب نزول رحمت الهی و آمرزش گناهان بوده و در آن شب، فرشتگان بر زمین فرود می‌آیند.

طبق برخی از روایات شیعه، مقدرات انسان‌ها به امام زمان (عج) عرضه می‌شود. زمان دقیق این شب معلوم نیست ولی طبق بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم است.

طبق روایات، عبادت در آن شب، قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست. از جمله اعمال شب قدر، غسل، احیا و شب زنده‌داری، خواندن قرآن، خواندن دعاهای ماثور مثل دعای جوشن کبیر، توبه و استغفار و صدقه‌دادن را می‌توان بیان کرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا