شهرستان ها

عدالت‌طلبی و ظلم‌ناپذیری از ویژگی‌های هنرمند انقلابی است

بوشهر- چهره هنر انقلاب در استان بوشهر گفت: عدالت طلبی، آزادی خواهی و ظلم ناپذیری از شاخصه‌های اصلی یک هنرمند انقلابی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – مسعود عربزاده: صادق آزادفر یکی از هنرمندان طنزپرداز استان بوشهر است که فعالیت‌های وی در حوزه طنزپردازی و ترویج طنز در جامعه سبب شد تا او به عنوان بخش ویژه مردمی به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ معرفی و تجلیل شود.

گروه‌های خوبی در استان بوشهر در حوزه طنز مشغول فعالیت هستند که پیام خود را همراه با دانش در کنار شادی و لبخند به جامعه ارائه می‌دادند.

یکی از گروه‌های که با عنوان «دله» از سال ۹۶ پیرو موضوعات اجتماعی بویژه بی عدالتی و همچنین تولیدات ویژه در بخش فلسطین تولید و بارها از رسانه ملی پخش شده است.

به همین بهانه گفتگوی با صادق آزاد فر نویسنده، کارگردان و طنز نویس، لیسانس مدیریت دولتی و دانش آموخته سینما جوان بوشهر در رابطه با معرفی ایشان به عنوان چهره هنر انقلاب ترتیب داده‌ایم که با هم می‌خوانیم.

شما به عنوان چهره هنر سال انقلاب انتخاب شدید. از دیدگاه خودتان چه عاملی باعث این انتخاب شده است؟

فکر می‌کنم عوامل مختلفی مؤثر باشد ولی تلاش ما این بوده مفاهیم اصیل انقلاب را با زبان قابل فهم و رایج به اثر هنری تبدیل کنیم و منطق عدالت خواهی را بدون موضع گیری های خاص در میان مردم و هنرمندان جامعه رواج دهیم.

از جهتی دیگر تلاش فراوانی داشتیم تا با بهره از ادبیات طنز گستره بیشتری از مخاطبین و هنرمندان را همراه سازیم.

خیلی از هنرمندان، پژوهشگران و شاعران دوست دارند در مسیر شما گام بردارند و هم از نظر هنری هم از نظر عقیدتی به موفقیت برسند از چه مسیرهای را باید عبور کنند؟

طیف اصلی و وسیع جامعه که شاید اکثراً جزو طبقه متوسط و پایین درآمدی هستند، را می‌توان مردم نامید که تمام بار کشور بر دوش همین طبقه هست و همین مردم اولویت‌های دارند که مهمترین آنها عدالت و رفع تبعیض است به نظر من باید دغدغه‌های مردم اولویت هنرمندان باشد و به دردهای مردم بها بدهند و هنرمندانه به این امر بپردازند.

شاخصه‌های هنر انقلاب از دیدگاه شما چیست؟

همانگونه که در سخنان امام راحل آمده است تنها هنر مورد قبول قرآن‏‎ ‎‏هنری است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم، اسلام ائمه هدی ‏‎ ‎‏علیهم السلام، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ‏‎ ‎‏تلخ باشد.

عدالت، آزادی و معنویت و هویت ظلم ناپذیری سه شاخصه اصلی یک هنرمند انقلابی است.

عدالت‌طلبی و ظلم‌ناپذیری از ویژگی‌های هنرمند انقلابی است

یکی از مسائل مورد تاکید شهید آوینی، حرکت هنر به سمت مردمی شدن است چگونه می‌توان روند جریان سازی را سرعت بخشید؟

از اصول این انقلاب می‌توان جمهوریت را نام برد، اگر جمهوریت در تعریف ذهنی و ادراک هنرمند نباشد جریان سازی شکل نخواهند گرفت، مردم صاحبان این انقلاب هستند.

نقش مساجد را به عنوان پاتوق هنری در جریان سازی انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مساجد جایگاه بسیار خوبی برای فعالیت‌های اجتماعی هستند، چون مساجد هر محله محل تجمع اقشار مختلف مردم هستند و محل مناسبی برای گفتگو ها و طرح دغدغه‌های واقعی و عینی جامعه هستند.

از جهتی دیگر مسجد هم می‌تواند به جریان هنر اصیل انقلاب کمک شایانی کند و هنر را بازوی توانمندی برای پیشبرد اهداف انقلاب ببیند.

منظور از هنر انقلاب و هنر مردمی چیست و چه مؤلفه‌های دارد؟

حتماً به دغدغه مردم بپردازد، این انقلاب از روز اول برای برقراری عدالت و از بین بردن ظلم بنا شده است، هنر باید به این مسیر کمک کند وگرنه هنر مردمی نخواهد بود.

در این سال‌ها هفته هنر انقلاب اسلامی چقدر توانسته در معرفی هنرمندان در جامعه نقش ایفا کند؟

واقعاً خوب بوده و در سایر حوزه‌ها توانستیم با سایر هنرمندان انقلابی آشنا بشویم و حتی برای بالا بردن سطح کیفی آثار هنری راهنمایی و همراهی بطلبیم.

ارزیابی شما از جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» و تأثیر گذاری آن در توسعه و گسترش هنر چگونه می‌بینید؟

همین که به هنرمندانی که دغدغه انقلاب و مردم را دارند بها داده می‌شوند بسیار ارزنده است و حتماً تأثیر بسزایی بر سایر هنرمندان و اقشار مختلف جامعه دارد.

اگر بخواهید اتفاق‌های خودجوش و جهادی در عرصه‌های هنر از استان بوشهر که در سال گذشته اتفاق افتاده را نام ببرید؟

آثار تاریخی «نخل و برنو» که به هویت تاریخی و مقاومت مردم استان می‌پردازد واقعاً آثار خوبی بود.

عدالت‌طلبی و ظلم‌ناپذیری از ویژگی‌های هنرمند انقلابی است

به صورت تحلیلی در حوزه تخصصی تان برای مشکلات چه به صورت کلان و استانی راهکارهای ارائه بدهید؟

متأسفانه با کم رنگ شدن مرزهای هنر اصیل و سبک بازی‌های فضای مجازی که صرفاً برای جذب بیننده به هر قیمتی است، ذائقه جامعه تا حد زیادی تغییر داده شده و این آثار به اصطلاح طنز متأسفانه به جای بیان حقایق جامعه اسلامی ایرانی، تبدیل به مخدری برای جامعه شده و از طرفی دیگر برخی را که به دنبال بروز هنری خود هستند به سمت هنر پوچ و توخالی متمایل می‌کند و دیگر به سمت هنر انقلابی نمی‌روند که با ظالمی بجنگند.

طنز از روز اول پدید آمده بود که با زبان دیگری از دردها بگوید ولی با وجود فضای مجازی مفاهیم هم متأسفانه تغییر کرده است.

البته هنرمندان واقعی کسانی هستند که بتوانند از همین فضای مجازی استفاده کنند و با طرح هنرمندانه دغدغه‌های واقعی مردم، ذائقه‌ها را هم اصلاح کنند.

نهادهای فرهنگی چگونه می‌توانند مردم را در تولیدات هنر بیشتر سهیم کنند؟

نهادهای فرهنگی هم بنا به تعریف هنر اصیل انقلابی باید از هنرمندانی که دغدغه مردم و جمهوریت و عدالت را دارند بیشتر حمایت کنند و کاری کنند که بیشتر دیده شوند و هم به لحاظ مادی و هم معنوی حمایت ویژه داشته باشند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا