شهرستان ها

عمده تمرکز گرافیک دوران انقلاب بر تصویر بوده است

اصفهان – گرافیست اصفهانی گفت: عمده تمرکز گرافیک در دوران پس از انقلاب بر روی تصویر بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مغروری شامگاه پنجشنبه در نشست تخصصی گرافیک که با موضوع «بررسی هنر گرافیک در چهار دهه گذشته» در عمارت تاریخی سعدی حوزه هنری اصفهان برگزار شد، به تاریخچه پوسترسازی و گرافیک در ایران پیش از انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: این امر در دوران قبل انقلاب وجود داشت و سفارشی بود اما در دوران آغاز انقلاب این هنر قدرت بیشتری گرفت و مردمی شد.

وی افزود: از اولین آثار گرافیکی در آن زمان می‌توان به دیوارنویسی‌هایی اشاره کرد که توسط مردم و بسیجی‌ها و به صورت‌های مختلف و به‌وسیله اسپری و شابلون‌ها مانند شابلون‌های تصاویر افراد سرشناس ازجمله امام خمینی (ره) اجرا می‌شدند.

این گرافیست گفت: گرافیک نسبت به دیگر رشته‌های هنرهای تجسمی در ایران از دل رشته نقاشی بیرون آمد و به خاطر استفاده از روش‌های تکثیر که در آن زمان وجود داشت به سمت تکنیک‌هایی مانند «اوزالیدها، چاپ سیلک» و سایر روش‌ها حرکت کرد تا امکان تکثیر این آثار فراهم شود.

وی با مقایسه آثار هنری گرافیک و طراحی پوسترهای انقلابی در کشور ایران با سایر کشورهایی که انقلاب و تأثیر آن بر سبک‌های هنری را تجربه کرده‌اند، تصریح کرد که تمرکز اصلی در طراحی‌های ایرانی بیشتر در تصویرسازی و کمتر بر روی نوشته‌ها متمرکز بود.

روایت راه اندازی نخستین نمایشگاه پس از انقلاب در اصفهان

همچنین محمد موحدیان عطار طراح، گرافیست و خوشنویس پیشکسوت اصفهان در ادامه این نشست به چگونگی آغاز فعالیت‌های خود در زمینه هنر پرداخت و اظهار داشت: در سالگرد انقلاب در سال ۱۳۵۹ یک نمایشگاه در مرکز کاخ جوانان سابق در اصفهان که اکنون به آسایشگاه جانبازان در خیابان مطهری تغییریافته است، برگزار شد که مسئول برگزاری آن نمایشگاه به من پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از آثارم را ارائه کرد و به‌این‌ترتیب تعداد اثر طراحی کردم و حاصل آن‌ها در مجموعه «فریاد انقلاب» منتشر شد که شامل حدود ۶۰ اثر است که همه این طراحی‌ها را با کمترین ابزار یعنی با کاغذ a4 و دو رنگ ماژیک مشکی و قرمز انجام دادم.

وی افزود: بعدازاین نمایشگاه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که آن زمان با نام اداره فرهنگ و هنر فعالیت داشت این پیشنهاد را مطرح کرد که به ما امکانات لازم را ارائه کند و ما این مجموعه را تکمیل کنیم. به ترتیب از سوی زمان اداره فرهنگ و هنر فضایی را در هنرستان هنرهای زیبا در اختیار ما قراردادند و ما نیز بر اساس مطالعاتی که در حوزه نهضت حضرت امام خمینی (ره) از سال ۴۲ و فرازهایی از اتفاقاتی که در این دوران رخ‌داده بود آثاری را در قالب طرح‌های گرافیکی آماده کردیم. این مجموعه بین سال‌های ۶٠ تا ۶۵ سه بار در موزه آزادی، تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران و همچنین در نقاط مختلف کشور نمایش داده شد.

در ادامه این نشست، ضمن قدردانی از محمد موحدیان عطار پیشکسوت هنر گرافیک اصفهان، کتاب «تمبر یادبود» آثار تولید شده در کارگاه یک‌روزه تولید اثر با موضوع دهه فجر انقلاب اسلامی که توسط خانه گرافیک اصفهان گردآوری‌شده بود، رونمایی شد.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه آثار گرافیک دوران انقلاب می‌توانند از دوازدهم تا ۲۲ بهمن ماه ساعت ١٠الی ١٩ به گالری تماشا در عمارت تاریخی سعدی، واقع در خیابان استانداری گذر سعدی مراجعه کنند.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا