شهرستان ها

«عید قربان» سرچشمه وحدت مسلمانان/ روزی که از بندگی می‌گذرد

سنندج_ عید قربان سرآغاز وحدت و اتحاد مسلمانان و مایه برکت برای جهان اسلام است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: عید قربان بزرگترین مجمع سالانه مسلمانان جهان است.

این روز نماد وحدت و همدلی مسلمانان و فرصتی برای نشان دادن عظمت جهان اسلام به همگان است. ایام و مناسک حجاجی که در مکه و مدینه به عبادت پروردگار پرداختند در روز عید قربان مهر تأیید و مقبولیت الهی دریافت می‌کند.

حجاج و زوار و سایر مسلمانان در دیگر نقاط جهان نفس خود را نزد معبود با قربانی کردن دام و شتر برای رهایی از تجملات دنیوی قربانی می‌کنند.

در عیدهای مسلمین آداب و سنن مختلفی وجود دارد، دید و بازدید و صله رحم و پخش نذورات یا قربانی کردن از اصلی‌ترین سنت و احکام این دو عید در بین مسلمانان است.

قربان نماد بندگی خالصانه در برابر معبود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: عید قربان نماد بندگی خالصانه در برابر معبود است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی محمد خواه افزود: یکی از اصول مقدس دین اسلام توحید و یکتاپرستی است و این اعتقاد در فرهنگ دینی ما در قالب مناسک و مراسم‌های خاص و نمادهای دینی ظهور و بروز دارد.

وی بیان کرد: از جمله نمادهای یکتاپرستی و عبودیت خداوند متعال عید قربان است، پیام این عید این است که انسان از همه تعلقات دنیوی بریده و به سوی معبود خویش باز گردد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج بیان کرد: عید قربان مظهر و نماد بندگی خالصانه در برابر معبود است و این درس بزرگی است که ابراهیم خلیل الله در این روز به همه انسان‌های طالب کمال داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدخواه ادامه داد: برای رسیدن به کمال که همان قرب الی الله است باید از همه تعلقات دنیوی گذشت و علاوه بر قربانی کردن، اعمال و مناسک دیگری برای این روز وارد شده است.

وی اذعان کرد: از اعمال مهم این روز اقامه نماز عید قربان در مساجد شهر سنندج و همچنین حسینیه این شهر با حضور مردم مسلمان و خدا دوست است که از برکات این روز مبارک است.

شهروندان از مراکز تحت نظارت دامپزشکی از سلامت دام قربانی مطمئن شوند

مدیر کل دامپزشکی کردستان هم ضمن تبریک فرا رسیدن عید قربان اعلام کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کمین هستند، لذا شهروندان با تهیه دام قربانی از مراکز تحت نظارت دامپزشکی از سلامت دام مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

زیباکردار افزود: ذبح دام قربانی در کشتارگاه‌های تحت نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی انجام می‌شود و استفاده از خدمات بازرسی بهداشتی اکیپ‌های سیار دامپزشکی هم برای شهروندان فراهم شده است.

وی گفت: نگهداری گوشت، جگر و سایر ضمائم خوراکی حداقل به مدت ۲۴ ساعت قبل از مصرف در یخچال سلامت خود، خانواده و استفاده کنندگان از گوشت‌های قربانی را تضمین می‌کند.

فلسفه عید قربان رسیدن به حقیقت تقوا و تسلیم است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفت‌گو با خبرنگار مهر، افزود: ضمن تبریک این عید بزرگ الهی انسان در مسیر بندگی و صراط مستقیم همواره در بین دوراهی خطرناک هواهای نفسانی و شیطانی و از سویی دیگر عمل به وظیفه و بندگی خداوند قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سادات بیان کرد: انسان مؤمن هرگاه مسیر بندگی و وظیفه را انتخاب می‌کند در ردیف فرشتگان الهی قرار می‌گیرد و در صورت بندگی شیطان به پستی و ظلالت گرفتار و از هر حیوانی پست‌ٰتر می‌شود.

وی افزود: بر اساس روایات دینی عید واقعی برای انسان روزی خواهد بود که انسان در مسیر بندگی پیروز و آمال شیطانی خود را ذبح نماید و از گناهان دوری کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کردستان ادامه داد: حضرت ابراهیم خلیل (ع) قهرمان بزرگ توحید، در چنین امتحان سختی قرار گرفت و پیروز شد و جگر گوشه‌اش را به آستان پروردگار بزرگ تقدیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سادات تصریح کرد: به پاس این فداکاری بزرگ این روز، تاریخی روز اثبات بندگی و تسلیم در برابر معشوق حقیقی بوده و یادآور درس بزرگی است که حضرت ابراهیم به انسان‌ها آموخت که همانا رسیدن به حقیقت تقوا و تسلیم در برابر اوامر الهی است.

وی خاطرنشان کرد: قربانی نمادی از انفاق و دستگیری از محرومان و مساوات و عدالت اجتماعی بوده و روز برائت از مشرکان و شیاطین جنی و انسی و در عصر ما طواغیت عالم و مصداق آن آمریکای و اسرائیل هستند که این روزها با قتل عام مردم مظلوم غزه و فلسطین و نسل کشی مسلمانان مظلوم فجیع‌ترین جنایات تاریخ بشریت را رقم می‌زنند.

عید قربان یکی از پاک‌ترین عیدها، است چون مؤمنان از توبه خود به معراج و تولدی دوباره می‌رسند و انگار از نو متولد شدند، عیدی که نزدیک‌ترین پیوند بین معبود و بنده است.

در این عید آسمانی بندگان از تعلقات رها شده و مهیای عروج می‌شوند و با قربانی نفس خود نزد پروردگار عزیز می‌شوند و چه زیباست که بتوان از بندگان نیازمند هم در این روز دست‌گیری کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا