شهرستان ها

فضای آموزشی به نقطه انفجار رسیده است

اردبیل- مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: استان اردبیل در بحث فضای آموزشی به نقطه انفجار رسیده و در برخی از نواحی آموزش و پرورش سرانه فضای آموزشی به کمتر از ۲.۵ متر مربع رسیده است.

کلام‌الله صفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ما در سایه عقلانیت، معنویت و شفاف‌سازی مسائل می‌توانیم مسیر توسعه و پیشرفت را به سرعت طی کنیم که در دولت سیزدهم نیز بر اصل شفاف‌سازی و پاسخگویی مدیران به مطالبات مردم تأکید جدی شده است.

وی شفاف‌سازی را مهمترین عنصر در رسیدن به اهداف و شناسایی نقاط ضعف، کمبودها و رفع ایرادات اعلام کرد و گفت: در سایه شفاف‌سازی و بیان حقیقت است که یک مدیر می‌تواند شجاعت خود را در اصلاح امور و رفع نقاط ضعف و تهدید فهمیده و در این زمینه از ظرفیت‌های مختلف اصلاحی استفاده کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه در دوره مسئولیت چندین ماهه خود سعی کردیم تا با شفافیت و بیان صادقانه مسائل در کنار اصحاب رسانه باشیم، تصریح کرد: در این مدت بزک را از چهره آموزش و پرورش برداشته‌ایم و به صورت واقعی مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش به ویژه در کمبود فضای آموزشی را تبیین می‌کنیم تا همه بدانند که در این استان سرانه فضای آموزشی بسیار پایین است.

صفری افزود: در سند تحولی آموزش و پرورش سرانه استاندارد هر دانش‌آموز هشت متر مربع تعریف شده در حالی که در کشور این سرانه ۵.۵ متر مربع و در استان اردبیل به صورت میانگین چهار متر مربع است که در برخی از مناطق و نواحی این میزان به کمتر از ۲.۵ متر مربع می‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در آستانه موسم بازگشایی مدارس آنچه که بیشتر ما را رنج می‌دهد، کمبود فضای آموزشی است که بنده به صراحت اعلام می‌کنم استان اردبیل در فضای آموزشی به نقطه انفجار رسیده و ما برای رسیدن به ارتقای کیفی آموزش باید بهترین فضای آموزشی را فراهم کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اضافه کرد: در کنار کمبود فضای آموزشی، ما با کمبود اردوگاه و نابسامانی اردوگاه‌های موجود نیز روبه‌رو هستیم که نمونه آن اردوگاه مقدس اردبیلی است که بعد از گذشت ۳۰ سال این اردوگاه به نقطه تخریبی رسیده و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر اصلاح و تعمیرات آن مورد توجه باشد.

صفری کمبود دارالقرآن، پژوهش‌سرا و آزمایشگاه‌های تخصصی را از دیگر چالش‌های آموزش و پرورش برشمرد و بیان کرد: کمبود زیرساخت‌ها در این حوزه مانع از اجرای طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی، پژوهشی و تحقیقات محور شده و به جد این کمبودها مانعی جدی در مسیر رشد و تعالی آموزش و پرورش بوده است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: آموزش و پرورش نباید ناز کسی را بکشد بلکه دیگران باید ناز آموزش و پرورش را بکشند چرا که سرمایه آینده کشور در دست معلمان و نهاد تعلیم و تربیت است و انتظار می‌رود بهترین فضای تربیتی برای نسل آینده به وجود آید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در دولت سیزدهم نگاه‌ها و نگرش‌ها به آموزش و پرورش تغییر پیدا کرده و ما با نهضت جهادی ساخت فضای آموزشی و مدرسه‌سازی روبه‌رو هستیم تا به تناسب رشد دانش‌آموزان در هر سال مدرسه جدید احداث و راه‌اندازی شود.

صفری گفت: به طور میانگین سالانه به تناسب افزایش جمعیت دانش‌آموزی ما به ساخت ۱۰ مدرسه نیاز داریم تا بتوانیم کمبودها و خلأها را جبران کنیم.

وی احداث ۳۷۰ پروژه مدرسه‌سازی را در استان یادآور شد و افزود: یکی از این پروژه‌ها دارالفنون است که با همت خیر نام آشنای تهرانی در حال احداث بوده و در کنار آن پروژه‌های متعدد آموزشی در شهرهای مختلف استان در حال احداث و تکمیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل ارتقای کیفیت مدارس شبانه‌روزی را نیز یادآور شد و خاطرنشان کرد: با توجه به پراکندگی روستاها و امکان ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان روستایی توسعه مدارس شبانه‌روزی، تجهیز و تکمیل امکانات آن به عنوان یک اولویت مد نظر است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا