شهرستان ها

فعالیت ۱۳۵ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوس‌رانی چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: ظرفیت ناوگان اتوبوس‌رانی استان ۱۳۵ دستگاه است که با سن فرسودگی ۱۳ سال در حال فعالیت هستند.

حسین مالکی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به کمبود اتوبوس در این استان اظهار کرد: ظرفیت ناوگان اتوبوس‌رانی استان ۱۳۵ دستگاه است که با سن فرسودگی ۱۳ سال در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: اعزام اتوبوس برای اربعین از ۲۷ مرداد آغاز می‌شود اما بسیاری از ناوگان به شرکت‌های بخش خصوصی مراجعه کرده و در حال فعالیت هستند.

معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری بیان داشت: حقوق ناوگان پایین است و همکاری با بخش خصوصی برای این افراد سود بیشتری دارد.

مالکی ادامه داد: متأسفانه متناسب با تورم نرخ کرایه‌ها افزایش نیافته، اما پیگیری‌ها برای افزایش ۳۰ دستگاه اتوبوس کارکرده به ناوگان اتوبوس‌رانی، در حال انجام است، اما تا اربعین مقدور نیست.

وی یادآور شد: سن اتوبوس‌های فعال در ناوگان اتوبوسی بالا است و با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته هیچ‌گونه نوسازی نداشتیم و با وضعیت اقتصادی موجود انجام تعمیرات دشوار بوده و هزینه بسیاری را به رانندگان متحمل می‌کند، بنابراین رانندگان به ناچار از ناوگان جدا می‌شوند.

معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: اگر درآمد افراد با سرمایه‌گذاری تناسب داشته باشد مشکل کمبود اتوبوس رفع می‌شود.

مالکی اضافه کرد: اتوبوس‌هایی که برای اضافه شدن به ناوگان در نظر گرفته شده‌اند با حداکثر سن پنج سال از اروپا وارد می‌شوند و رانندگان با آورده شخصی ۱۰ میلیارد تومان و کمک یک و نیم تا ۳ میلیاردی از طرف منابع سازمان راهداری می‌توانند اقدام به خرید کنند.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل اتوبوس‌ها تقسیم شده و ۱۸ اتوبوس در اختیار شرکت‌های مسافربری و ۱۲ اتوبوس دیگر در اختیار رانندگانی که سابقه حمل و نقلی داشته و کارکرد طی یک سال گذشته دارند قرار می‌گیرند.

معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: شرکت‌های مسافربری باید تعهد پنج ساله بدهند که طی این مدت اتوبوس برای استان استفاده شود.

مالکی از انعقاد قرارداد توسط راهداری کل کشور با شرکت‌های تولیدکننده برای رفع مشکل خبر داد و اذعان داشت: تحریم‌های ظالمانه سبب بروز چنین مشکلاتی در بحث ناوگان اتوبوسی استان شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار دستگاه اتوبوس در کشور بالای ۲۰ سال سن دارد و این بدان معنا است این اتوبوس‌ها فقط می‌توانند در مسیرهای درون‌استانی تردد داشته باشند ادامه داد: به دلیل شرایط اقتصادی سرمایه‌گذار توجیهی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا