شهرستان ها

قاچاق چوب در خراسان جنوبی ۵۰ درصد کاهش یافت

بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری در استان پنج تن چوب قاچاق شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در کل کشور طرح کاشت یک میلیارد نهال در طی سال تدوین شده است، اظهار کرد: سهم خراسان جنوبی در این طرح کاشت چهار میلیون نهال در یک سال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به موضوع آلودگی هوا و کاهش پوشش گیاهی این موضوع از اهمیت فوق‌العاده از برخوردار است.

پنج تن چوب قاچاق شد

نصرآبادی با اشاره به کاهش قاچاق چوب در خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال جاری در خراسان جنوبی پنج تن چوب قاچاق کشف شده که این آمار در سال گذشته ۱۱ تن چوب بوده است.

وی با اشاره به اینکه مقایسه این دو آمار نشان دهنده کاهش ۵۰ درصدی قاچاق چوب در خراسان جنوبی بوده است، افزود: چوب‌های کشف شده بیشتر از گونه‌های باغی بوده است.

نصرآبادی با بیان اینکه چوب درختانی مانند بادام، گردو و توت بیشتر مدنظر قاچاقچیان چوب است، اظهار کرد: دغدغه مندان حوزه منابع طبیعی در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موضوع را از طریق شماره ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند.

حمل چوب نیاز به مجوز دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه هر نوع قطع درخت و یا حمل چوب باید با مجوز نهادهای ذی‌ربط صورت گیرد، گفت: حتی اگر درختی به واسطه آفت زدگی و جلوگیری از انتقال آفت به سایر درختان نیاز به قطع شدن داشته باشد، باید مجوز آن اخذ شود.

نصرآبادی ادامه داد: برای حمل چوب باید از منابع طبیعی و آبخیزداری مجوز لازم باید گرفته شود وگرنه قاچاق چوب محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مقصد قاچاقچیان چوب بیشتر استان‌های شمالی کشور و استان البرز بوده است، یادآور شد: از این چوب‌ها بیشتر برای تولید کاغذ و زغال استفاده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برای هفته درختکاری برنامه‌های متعددی را در نظر گرفته‌ایم که در زمان مقتضی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا