شهرستان ها

قدرت سرایت سویه جدید کرونا بسیار بالاست

اردبیل- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان اردبیل گفت: قدرت سرایت ویروس جدید کووید-۱۹ بسیار بالاست و در هر دوره انتقال ۱۸ نفر را آلوده می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمدیان اردی بعد از ظهر شنبه در جلسه ستاد قرارگاه فرماندهی مقابله با کرونا که به صورت ویدئوکنفرانس با شرکت ستادهای شهرستانی استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: زنگ خطر مجدد کرونا به صدا درآمده و ستاد کرونای استان به حالت آماده‌باش درآمده است.

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر و به دنبال واکسیناسیون همگانی، سهل‌انگاری رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری ابتلاء و سرایت را در بین مردم شاهد بودیم، تصریح کرد: سویه جدید امیکرون که قدرت و سرایت آن بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی است، رو به گسترش بوده و تغییر رنگ نواحی مختلف کشور از آبی به زرد، از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز حاکی از افزایش سرعت انتشار این ویروس در مناطق مختلف کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان اردبیل با بیان اینکه در سویه‌های قبلی تعداد سرایت ۱۰ نفر و یا کمتر از آن بود، گفت: در سویه جدید که در حال حاضر در تمامی مناطق کشور مشاهده شده میزان سرایت به ۱۸ نفر رسیده و این مسئله نگرانی ما را افزون‌تر کرده است.

محمدیان اردی افزود: تزریق دز چهارم کرونا که به عنوان دز یادآور نیز است باید به صورت جدی و بدون تعلل انجام شود تا در سویه جدید شاهد کمترین تلفات انسانی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: باید اقدامات پیشگیرانه همچون استفاده دائمی از ماسک در بیرون از منزل، فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر مسائل مربوط به جلوگیری از کرونا را دوباره در جامعه ترویج دهیم.

محمدیان اردی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آمارهای تست‌های پی.سی. آر کرونا حاکی از این است که ۳۰ درصد آزمایش‌دهندگان مثبت هستند و این آمار با توجه به سرعت بالای انتقال سویه جدید امیکرون رو به افزایش است.

وی اضافه کرد: سویه جدید امیکرون، نوع ژنتیکی جهش یافته است که با سرعت بسیار بالا قابل سرایت بوده و تنها تزریق سه دز واکسن و یا ابتلای قبلی به کرونا نمی‌تواند عامل ایمنی در مقابل سرایت به این نوع از ویروس باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان اردبیل بیان کرد: تلاش خواهیم کرد با تزریق دز چهارم کرونا در پایگاه‌های تجمیع واکسن و نیز به صورت محله‌محور و مسجدمحور، ایمنی و سلامتی افراد را در مقابل این بیماری افزایش دهیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا