شهرستان ها

لزوم مشارکت کشاورزان گلستانی در دریافت شناسه کیو آر کد



توسعه تولیدات باغی در گلستان به صنایع تبدیلی نیاز دارد


گلستان قطب تولیدات کشاورزی کشور به شمار می‌رود و انواع محصولات گندم، جو، پنبه، مرکبات، صیفی جات و… در این استان تولید می شود که تولیدکنندگان باید شناسه کیو آرکد داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، استان گلستان بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و ۷ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را دارد و قطب کشاورزی در کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر ۲۲۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی هستند و  حدود ۴۰ درصد اشتغال استان در این بخش است.

دولت برای ساماندهی کامل محصولات زراعی و باغی و میزان دقیق تولید محصولات به کشاورزان برای دریافت کد شناسه کیو آر کد تا آخر شهریور امسال مهلت داده بود که ثبت نام کنند ولی کشاورزان گلستان استقبال نکردند.

تاکنون حدود ۲۰ درصد کشاورزان استان برای دریافت کد شناسه ثبت نام را انجام دادند و دولت تا پایان خرداد سال آینده مهلت داده تا باغداران و کشاورزان ثبت نام خود را انجام دهند. به نظر می‌رسد هنوز کشاورزان استان اطلاعی کافی در این موضوع ندارند و یا خوب توجیه نشده‌اند.

به گفته مسئولان کشاورزان و باغداران اگر می‌خواهند محصول خود را به کشورهای هدف صادر کنند با ثبت کد شناسه به الزامات کشورهای هدف صادراتی پاسخ داده‌اند و همچنین محصولات سالم و استاندارد به بازارهای این کشورها ارسال می‌شود.

با این حال مسئولان استان امیدوار هستند که حدود نیمی از باغداران و کشاورزان تا پایان سال آینده این کد را دریافت کنند.

البته صادر کنندگان محصولات باغی و کشاورزی در گلستان مشکلاتی مانند نداشتن پایانه صادراتی محصولات کشاورزی دارند که مسئولین باید فکر جدی برای کشاورزان و باغداران کنند. رئیس جمهور به زودی به گلستان سفر می‌کند و مسولین استان و جهاد کشاورزی از این فرصت مهم برای رفع موانع و مشکلات کشاورزان استفاده لازم ببرند.

گلستان در مسیر کریدور شمال و جنوب قرار گرفته و مرز اینچه برون و دسترسی به بازار اوراسیا فرصت کم نظیری را برای توسعه تجارت خارجی فراهم کرده است. ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی قطعا توسعه اقتصادی استان را دوچندان خواهد کرد. تقویت زیرساخت های صادرات محصولات کشاورزی  از ضروریات گلستان است و قطعا باعث رونق بخشیدن کشاورزی و اشتغال جوانان خواهد شد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: وضعیت سلامت محصولات کشاورزی و تقویت نظارت‌ها از برنامه‌های جدی جهادکشاورزی است و کشاورزان و تولید کنندگان باید کد سلامت محصولات کشاورزی را داشته باشند.

نوید رضا فرهانی ادامه داد: درحال حاضر تاکنون فقط حدود ۱۵ درصد کشاورزان و باغداران گلستانی برای ثبت نام در سامانه سبک ( sabak ) و شناسنامه دار کردن باغ خود اقدام کرده اند. کشاورزان و باغداران استان از اول تیر ماه سال آینده نمی‌توانند محصولات خود را بدون شناسنامه دار کردن باغات و گلخانه‌ها صادر کنند.

وی افزود: پروتکل‌های وارداتی کشوری‌هایی که از استان محصولات باغی وکشاورزی خرید می‌کردند، تغییر کرده است و آنها جزییات تولید محصولات اعم از منطقه جغرافیایی محصول تولید شده، میزان عملکرد محصول در واحد سطح، تعداد دفعات و میزان سمپاشی‌ها، آبیاری، تغذیه و کودپاشی و … را هم می‌خواهند که باید گواهی سلامت محصول تولید کنندگان داشته باشند.

فرهانی بیان کرد: حدود ۳۰ هزار هکتار باغ در استان داریم که سالانه ۳۰۰ هزار تن محصول در آنها تولید می‌شود. درحال حاضر ۲۵ نوع محصولات  باغی شامل پسته، مرکبات، زعفران، زرشک، آلو، هلو و … در سطح استان تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: گلستان بیش از ۷ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که بیشتر آنها پرتقال و نارنگی در مناطق غرب استان هستند. در استان ۱۰ واحد سردخانه و حدود ۳۰ واحد سورتینگ  با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن مشغول به فعالیت است.

وی گفت: توسعه تولیدات باغی در استان به صنایع تبدیلی نیاز دارد و در حال حاضر ۷۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار گلستان مستعد تبدیل به باغ هستند. بیش از ۹۵ هکتار گلخانه فعال در گلستان وجود دارد و بیش از ۶۰ هکتار گلخانه هم در دست ساخت وساز است و امیدواریم هرچه سریعتر  وارد چرخه تولید شوند که باعث اشتغال جوانان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نداشتن پایانه صادراتی محصولاتی کشاورزی یک از مشکلات جدی تولیدکنندگان، باغدران و کشاورزان است که البته سازمان جهادکشاورزی استان به دنبال بر طرف کردن این مشکل است و تلاش داریم یک‌پایانه صادراتی در نزدیکی مرکز استان ایجاد کنیم.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا