شهرستان ها

لزوم هم افزایی دراجلاسیۀ کنگره شهدای غریب اسارت در آذربایجان شرقی

تبریز-سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی بر لزوم هم افزایی همه جانبه برای برگزاری هرچه بهتر اجلاسیۀ استانی کنگرۀ ملی شهدای غریب اسارت در استان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر سلمانی در اولین جلسۀ شورای ترویج و توسعۀ فرهنگ ایثار و شهادت آذربایجان شرقی در سالجاری که قبل از ظهر امروز، سه شنبه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: مقرر گردیده اجلاسیۀ استانی کنگرۀ ملی شهدای غریب اسارت در آذربایجان شرقی در مرداد سال جاری برگزار شود که ریاست ستاد برگزاری آن را آقای دکتر تراب محمدی، سرپرست محترم استانداری بر عهده خواهند داشت.

وی گفت: آقای کریم پور به عنوان دبیر ستاد استانی این کنگرۀ ملی، مسئول پیگیری امور محوّله و هماهنگی‌ها هستند و فعالیت این ستاد نیز در اوایل سال جاری و همزمان با سفر آقای زمردیان، دبیر کنگرۀ ملی شهدای غریب اسارت به آذربایجان شرقی پررنگ‌تر شده اما انتظار این است که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان در این رخداد پای کار باشند و تلاش مضاعف انجام دهند.

به گفته وی، دبیرخانۀ ستاد استانی کنگرۀ ملی شهدای غریب اسارت، در بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی واقع است و شهدای غریب اسارت به آزادگانی اطلاق می‌شود که در دوران اسارت و غریبانه به دست دشمن بعثی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی همچنین خواستار احیا و فعال سازی کارگروه ساماندهی گلزار شهدا ذیل استانداری شد و گفت: این کارگروه مدت هاست که تشکیل جلسه نداده است و بر همین اساس درخواست می‌کنیم با در نظر گرفتن ظرفیت این کارگروه برای گره گشایی از وضعیت برخی از گلزارهای شهری و روستایی استان، سرپرست محترم استانداری نسبت به احیای آن دستور مقتضی را صادر نمایند.

سلمانی همچنین ایجاد دبیرخانۀ دائمی یادواره‌ها و کنگره ملی بزرگداشت مقام ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی را خواستار شد و گفت: از حُسن توجه سرپرست محترم استانداری و نهایت همکاری فرمانده محترم سپاه عاشورا در این زمینه قدردانیم اما با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر عدم تأخیر در برگزاری مرتب کنگره ملی شهدا که در دیدار عوامل اجرایی این کنگره و جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران استان بیان فرمودند، به نظر می‌رسد ایجاد این دبیرخانه می‌تواند در تحقق فرمان معظم له مؤثر باشد.

سلمانی در ادامه از همکاری همۀ دستگاه‌های اجرایی در اجرای طرح سپاس از ایثارگران استان قدردانی کرد و گفت: معاون محترم اول رئیس جمهور که هم اینک سرپرستی ریاست جمهوری را عهده دار هستند، مدت‌ها قبل طی بخشنامه‌ای، تکلیفی قانونی برای تمام دستگاه‌ها برای مشارکت در اجرای طرح سپاس معیّن کردند که این بخشنامه با همکاری خوب اکثر مدیران دستگاه‌های استان در حال اجراست و عملکرد برخی دستگاه‌ها در این زمینه باید تقویت شود.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایاثرگران آذربایجان شرقی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطرۀ شهدای خدمت گفت: از مردم شهیدپرور آذربایجان شرقی که با حضور پرشور و گستردۀ خود در مراسم‌های وداع، تشییع و سوگواری شهدای خدمت، حماسۀ ماندگاری را خلق کردند، صمیمانه سپاسگزاریم و معتقدیم این حضور حماسی بار دیگر ثابت کرد که «آذربایجان اویاخدی و انقلابا دایاخدی» (آذربایجان بیدار و پشتیبان انقلاب است).

سلمانی، رسالت اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توصیف و اظهار کرد: این بنیاد در راستای رسالت مورد اشاره، برنامه‌های گسترده‌ای اجرا می‌کند و فلسفۀ برگزاری جلسات شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز که از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) الهام گرفته شده، در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

وی با یادآوری اهداف اصلی جلسات شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بر اساس سیاست‌های ۱۲ گانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در امور ایثارگران گفت: تاکید بر گفتمان سازیِ ایثار اجتماعی، سبک زندگی شهدا و رفتارهای ایثارگرانۀ فردی و اجتماعی و پررنگ کردن آن در مصوبات یکی از این اهداف است که حضور تمامی اقشار در تفحص محل سقوط هلی کوپتر و پیکرهای شهدای خدمت یا مشارکت در مواقعی نظیر زلزله و حادثه آتش نشانان و غیره مصادیقی از این مهم هستند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا