شهرستان ها

محرومیت کتابخانه ها از سهم نیم درصدی درآمد شهرداری ها

بیرجند- مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: باید نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه های عمومی اختصاص یابد که بسیاری از شهرداری‌ها در این زمینه همکاری نمی کنند.

محمود حاجی در گفت و گو با مهر با اشاره به وضعیت کتابخانه های استان بیان کرد: ۲۸ کتابخانه در روستاهای بالای دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت خراسان جنوبی وجود دارد و ۲۳ هزار و ۷۸۹ متر مربع زیربنای کتابخانه های عمومی استان است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ باب کتابخانه عمومی با حدود ۶۰ هزار عضو در استان وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد ۱۲ باب آن مشارکتی و بقیه کتابخانه ها نهادی است.

حاجی از اهدای ۹۲ هزار جلد کتاب به ارزش چهار میلیارد تومان خبر داد و افزود: چهار هزار و ۷۰ صندلی مطالعه در استان فعال است و کتابخانه های روستایی به مراکز فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند.

وی به گفته وی بعد از ۱۲ سال که از تصویب ساخت کتابخانه مرکزی استان می‌گذشت، پایان سال گذشته زمین آن با اختصاص اعتبار توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تملک شد.

حاجی افزود: این در حالی است که بسیاری از استان‌ها کتابخانه مرکزی دارند اما در خراسان جنوبی هنوز اتفاقی در این خصوص نیفتاده است و نیاز به پیش بینی اعتبار برای این منظور در سفر دوم رئیس جمهور است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۲۸ انجمن کتابخانه ها در نقاط مختلف استان گفت: در رتبه‌های اول و دوم فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه های عمومی کشور قرار داریم.

وی با اشاره به وجود حدود ۴۰ خدمت برای گروهای خاص در کتابخانه های عمومی بیان داشت: ۴۵۱ هزار کتاب امانت گرفته شده و ۹۵ درصد مردم از کتابخانه ها خدمات رایگان دریافت می‌کنند.

حاجی با اشاره به اختصاص نیم درصد از در آمد شهرداری‌ها به کتابخانه های عمومی گفت: خیلی از شهرداری‌ها اقدامی در این زمینه نمی‌کنند که این موضوع مشکلاتی را برای کتابخانه ها به وجود آورده است.

به گفته وی این اداره کل هیچ سهمی از اعتبارات فرهنگی استان ندارد و ضرورت دارد مبلغی از اعتبارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کتابخانه های عمومی اختصاص یابد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا