شهرستان ها

محصولات ارگانیک شیوع بیماری‌های شایع را تعدیل می‌کند

اردبیل- رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: تولید محصولات ارگانیک با کیفیت بالا به کاهش شیوع بیماری‌ها در سطح ملی و استانی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل چمنی پیش از ظهر دوشنبه در سومین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: اهداف کنگره آگاهی‌بخشی به کشاورزان در حرکت به سمت تولید محصولات سالم و ارگانیک است که البته در رسیدن به اهداف مؤثر در این بخش ما نیازمند تدارک پیش زمینه‌ها به ویژه سالم نگه داشتن زمین در مدت سه سال برای زراعت کیفی‌تر است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و تنش‌های آبی موجود ما باید به سمت تولید محصولات کم آب بر و ارگانیک حرکت کرده و زمینه بهره‌برداری درست از منابع کم آبی را در بخش کشاورزی فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: توجه به آبیاری مدرن در کشت و زرع کنونی و تولید محصولات ارگانیک با هدف بهبود شرایط سلامت افراد جامعه و کاهش بیماری‌ها بسیار مهم و اساسی است که در این باب باید از ظرفیت‌های موجود بیشترین بهره را ببریم.

چمنی افزود: محصولات ارگانیک ارائه شده به مردم قیمتی چهار برابری نسبت به سایر محصولات دارد که این خود تهیه و تأمین محصولات ارگانیک را با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو کرده که امیدواریم با حمایت‌های بخش کشاورزی و پرداخت یارانه از سوی دولت این محصولات با قیمت مناسب در بازار عرضه شده و مردم توان خرید آن را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: پیش زمینه تولید محصول ارگانیک صیانت بهداشتی از زمین‌های زراعی در مدت سه سال و دفع سموم و کودهای شیمیایی است تا امکان تولید محصول با برچسب ارگانیک و عرضه آن به مردم فراهم آید.

چمنی اضافه کرد: دنیا به سمت تولید محصولات ارگانیک با کمترین مصرف کود و سم حرکت می‌کند تا عوارض بیماری‌های ناشی از مصرف کود و سم به حداقل برسد که در این زمینه در کشورمان نیز باید حرکت‌های جهادی آغاز شده و سطح زیر کشت محصولات ارگانیک روز به روز افزایش پیدا کند.

وی به موضوع بهینه‌سازی در تولید محصولات کشاورزی و عرضه آن در بسته‌بندی و برندینگ مشخص اشاره کرد و ادامه داد: در کنار توجه به کشاورزی نیمه صنعتی و صنعتی، باید به یکپارچگی زمین‌ها نیز بها بدهیم تا کشاورزان با رغبتی بیشتر با گذر از کشاورزی سنتی بتوانند تولید محصولات ارگانیک را با کیفیت و مطلوبیت انجام دهند.

چمنی به برگزاری کنفرانس بین‌المللی و ملی محصولات کشاورزی ارگانیک اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۴۵ مقاله از سوی محققان و پژوهشگران در این کنفرانس پذیرفته شده که در ۹ محور مقالات پذیرفته شده و منتخب برای علاقه‌مندان ارائه می‌شود تا در استان اردبیل شاهد حرکت‌های تحولی در این حوزه باشیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا