شهرستان ها

محمودآباد ویترین پرندگان مهاجر است/ پساب و پسماند چاش اصلی

سرخ رود – رییس اداره محیط زیست محمودآباد از این شهرستان به عنوان ویترین پرندگان مهاجر و قوهای فریادکش یاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، قهرمان اسماعیلی ظهر پنجشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه سرخ‌رود را با نام ویترین پرندگان مهاجر بخصوص قوهای فریادکش معرفی کنیم، گفت: در حال حاضر درصد صید به شدت در منطقه کاهش پیدا کرده و تلاش داریم در کنار تالاب سرخ رود محل زمستان گذرانی قوهای مهاجر دامگاه‌ها نیز محلی امن برای ماواء گرفتن پرندگان مهاجر باشند.

وی با بیان اینکه محیط زیست در دو بحث محیط انسانی و محیط طبیعی تعریف شده است، اظهار داشت: محیط انسانی در بحث کارشناسی، ساحل، استقرار صنایع، جلوگیری از انواع آلودگی‌ها….را شامل می‌شود و محیط طبیعی در شهرستان پرندگان مهاجر و تالاب‌ها، جنگل و اکوسیستم دریا و رودخانه تحت مدیریت دارد.

وی تصریح کرد: تالاب سرخ‌رود، ویترین پرندگان مهاجر است و تالاب سرخ رود محل زمستان گذرانی قوهای مهاجر با حضور شبانه روزی همکاران بشدت محافظت می‌شود به شکلی که محلی امن برای نشستن و ماوا گرفتن پرندگان مهاجر است.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد در بحث محیط طبیعی، افزود: ویترین دوم زیست محیطی در این شهرستان، سایت نگهداری مرال در شرکت نفت محمودآباد است که ۷ رأس از گونه منحصر به فرد مرال در این مکان نگهداری می‌شوند، سال گذشته دو گوزن را به علت سن بالا جابجا کردیم تا از نظر ژنتیکی بتوانیم نسل خوبی را در این سایت داشته باشیم.

فعالیت ۵۵ واحد فعال در شهرک صنعتی محمودآباد

اسماعیلی ادامه داد: در بحث محیط زیست انسانی اولین مورد در خصوص شهرک صنعتی تشبندان است که عمده فعالیت‌های صنعتی شهرستان در آن مکان متمرکز بوده و خوشبختانه شهرک شهدا محمودآباد به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز می‌باشد.

وی با عنوان اینکه بیش از ۵۵ واحد صنعتی در شهرک فعال هستند، گفت: ۵ واحد صنعتی جزو صنایع آب‌بر بوده که فاضلاب تولید می‌کنند بنابراین بعد از پیش تصفیه فاضلاب این واحدها به سیستم تصفیه فاضلاب اصلی شهرک وصل می‌شود و در حال حاضر حسب آنالیزهای انجام شده سیستم فعال و مشکلی ندارد.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد بیان کرد: دو واحد واحد صنعتی در بحث آلودگی هوا جزو صنایع آلاینده هستند که در بخش ذوب فلز فعال بوده یکی از واحدها با پیگیری‌های امجام شده مجهز به سیستم تهویه هوا شد و واحد دیگر نیز قرارداد احداث سیستم را بسته است که تا هفته دولت افتتاح خواهد شد و با این روندشهرستان محمودآباد از نظر واحدهای صنعتی آلودگی نداشته باشد.

جلوگیری از ورود پسآب خانگی به رودخانه‌ها با احداث اِگوی شهری

اسماعیلی با اشاره به اینکه دو چالش بزرگ در سطح شهرستان محمودآباد داریم، خاطرنشان کرد: اولین چالش از نظر اداره محیط زیست پسآب خانگی است که متأسفانه بدون هیچ‌گونه تصفیه مستقیماً وارد رودخانه‌ها و سپس دریا می‌شود و با عنایت استفاده شهروندان و مسافران جهت ورزش‌های آبی و شنا می‌تواند مخاطراتی را در پی داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از شهروندان ما در جهت احداث سیستم سپتیک فضای مناسبی ندارند و از طرفی دیگر سطح آب زیرزمینی بسیار بالا است و در برخی نقاط شهر کمتر از نیم متر است.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد بیان کرد: با وضعیت موجود بنا بر احداث سیستم اِگوی شهری بوده که نیازمند پیگیری مسئولین ارشد استان و نیازمند بودجه ملی است.

اسماعیلی دومین چالش بزرگ شهرستان را پسماند عنوان کرد و گفت: محل دپو در کنار ساحل است و پس از دپو در ساحل نسبت به انتقال پسماند به مکانی مجاز اقدام می‌شود متأسفانه هنوز مکان مناسبی جهت دپوی موقت نهایی نشده تا مکان دپوی موقت پسماند از ساحل انتقال داده شود.

وی اظهار داشت: در بحث پهنه‌بندی نیز از آمل به نور، متأسفانه موافقت‌های اداری شکل نگرفت تا بتوانیم پسماند را به سایت الیمات نور انتقال دهیم.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد اعلام کرد که ۹۹ درصد واحدهای خدماتی این شهرستان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند و عمده مسئله زیست محیطی پسآب خانگی و پسماند است.

اسماعیلی یادآور شد: وظیفه ما در قبال دو چالش زیست محیطی شهرستان آموزش شهروندان در کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله از مبدا می‌باشد حسب این هدف گذاری تاکنون ۷ هزار دانش‌آموز محمودآبادی آموزش زیست‌محیطی را در سال گذشته دریافت کردند.

وی در مورد اینکه هدف ما آموزش جامعه هدف با کاهش تولید زباله است، گفت: در حال حاضر بیش از ۵ هزار کارت همیار محیط زیست در سطح شهرستان صادر و مورد استقبال قرار گرفته است.

برتری ملی خانه محیط زیست محمودآباد در کشور

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد تصریح کرد: سال گذشته به همت اعضا خانه محیط زیست شهرستان و همکاری اداره خانه محیط زیست شهرستان در کشور به عنوان خانه محیط زیست برتر انتخاب شد. که جای تقدیر دارد.

اسماعیلی در ادامه افزود: آقای مهدی گلی محیط‌بان ما در محمودآباد نیز به‌عنوان محیط‌بان ملی انتخاب شده است.

حفظ آب و خاک مهمترین اولویت زیست محیطی

وی خاطرنشان کرد: ما امانت‌دار این سرزمین هستیم نه وارث آن بنابراین حفظ آب و خاک و هوا پاک از بالاترین اولویت‌های زیست محیطی است تا برای نسل آینده بماند.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد از کاشت بیش از ۶۰ هزار درخت در هفته درختکاری در این شهرستان خبر داد.

اسماعیلی تاکید کرد: کاشت نهال و درختکاری باعث تلطیف هوا و حفظ خاک خواهد شد بنابراین می‌توان با کاشت نهال‌های هیرکانی به بهبود وضعیت زیست محیطی شهرستان کمک کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا