شهرستان ها

مداحان و ذاکران اهل بیت با تاریخ کربلا و مقتل‌ها آشنا شوند

بوشهر- شاعر و پژوهشگر سنتی و آئینی استان بوشهر گفت: مداحان و ذاکران اهل بیت باید با تاریخ کربلا و مقتل‌ها آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین دارند یکشنبه‌شب در همایش مداحان عزاداری آئینی شهرستان دشتستان اظهار کرد: در نوحه‌های استان بوشهر گاهاً مطالبی عنوان می‌شود که با تاریخ عاشورا منطبق نیست؛ این در حالی است که این نوحه‌ها دارای آهنگی مناسب بوده و بسیار عالی هم اجرا شده‌اند.

وی با بیان اینکه نباید از اشعار سست در مداحی‌ها و مراسم عزاداری استفاده شود اضافه کرد: اگر شعری به درد نمی‌خرد و یا با واقعیت‌ها سازگار نبود باید آن را کنار بگذاریم و از دست‌کاری پرهیز کنیم.

شاعر و پژوهشگر سنتی و آئینی استان بوشهر با بیان اینکه برخی از متون تعزیه دارای ایراد و اشکال است تصریح کرد: تغییر دادن حتی یک کلمه از متن‌ها نیز جایز نیست.

وی با بیان اینکه باید قالب‌های شعری را به درستی انتخاب کنیم خاطرنشان کرد: آهنگ‌های تکراری نیز باید تغییر کند و صحبت‌های نو و تازه انجام شود.

دارند با بیان اینکه مداحان و ذاکران اهل بیت باید با تاریخ کربلا و مقتل‌ها آشنا شوند تصریح کرد: ضرورت زمان این است که مداحان ما از این مسائل اطلاع کامل داشته باشند.

وی با اشاره به وجود منابع و کتاب‌های متعدد و متنوع با موضوع عاشورا و تاریخ کربلا ادامه داد: مداحان باید با مطالعه اطلاعات خود را افزایش دهند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا