شهرستان ها

مراتع لرستان قربانی کوچ زودهنگام عشایر

خرم‌آباد- کوچ زودهنگام عشایر استان‌های همجوار لرستان موجب خسارات زیادی به مراتع این استان که در مسیر کوچ عشایر قرار دارد، شده و می‌طلبد که متولیان برای رفع این چالش جدی چاره‌اندیشی کنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کوچ زودهنگام عشایر از سمت استان خوزستان به سمت شهرهای لرستان به ویژه پلدختر و بروجرد و حرکت آنها به سمت استان همدان به موضوعی بغرنج تبدیل شده است که رفع این مشکل همکاری دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.

هرساله متولیان مدیریت کوچ عشایر در اخبار متعدد از برنامه ریزی ها برای جلوگیری از کوچ زودهنگام می‌گویند اما گویا این برنامه ریزی ها در حد حرف باقی می‌ماند و همچنان مراتع و منابع طبیعی لرستان قربانی کوچ زودهنگام عشایر می‌شوند و رویش‌های طبیعت در نطفه خاموش می‌شود.

این در حالیست که اقدامات مدیریت زمان کوچ عشایر در استان‌های همجوار به خوبی پیش می‌رود و تنها در لرستان است که عزمی برای اقدام جدی و مؤثر در این رابطه وجود ندارد.

دامداران به صورت خودرویی کوچ کنند

بهرام ستاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان امروز چهارشنبه در جلسه ساماندهی کوچ عشایر گفت: کوچ عشایر مدیریت و اجرای قانون در دستور کار همه دستگاه‌های ذی ربط قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه با استان‌های همجوار هماهنگی‌های لازم به عمل آید و به دامداران اطلاع‌رسانی شود، عنوان کرد: فرمانداران ورود و خروج‌ها را مدیریت کنند؛ ضمن آنکه دامداران بایستی به صورت خودرویی حرکت کنند تا به مراتع میان بند استان آسیب وارد نشود.

مراتع لرستان قربانی کوچ زودهنگام عشایر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان افزود: پلیس راهور با هماهنگی سایر دستگاه‌ها صفر تا صد کوچ بهاره عشایر را مدیریت کند تا نه تنها مشکلی برای دامداران و استان‌ها پیش نیاید بلکه مراتع لرستان نیز از گزند آسیب مصون بماند.

کوچ عشایر و از بین رفتن مراتع لرستان

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این رابطه گفت: تغییر شرایط اقلیمی، تحت تأثیر قرار گرفتن تقویم کوچ، تغییر کاربری مراتع استان، از بین رفتن ایل راه‌های عشایری و مراتع میان بند از جمله چالش‌ها و مشکلات منابع طبیعی به شمار می‌رود.

وی به کمبود اعتبارات بخش مرتع و عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی در خصوص رعایت دقیق تقویم کوچ عشایر اشاره کرد و افزود: عدم وجود آمار دقیق و واقعی از دامداران کوچ رو خصوصاً فاقد پروانه چرا و همچنین اختلافات اجتماعی بین بهره برداران روستایی و عشایر کوچ رو از دیگر چالش‌های پیش روی منابع طبیعی به شمار می‌رود.

مراتع لرستان قربانی کوچ زودهنگام عشایر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همکاری فرمانداران، نیروی انتظامی و مراجع قضائی در راستای ساماندهی دامداران و برقراری نظم در زمان کوچ عشایر در ایل راه‌ها را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: مستقر کردن پاسگاه‌های حفاظتی در مناطق ییلاقی حوزه شهرستانی، استفاده از توان انجمن صنفی مرتع داران و مشارکت دامداران، اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما بسیار حائز اهمیت است.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا