شهرستان ها

مردم مراقب تبلیغات سایبری در شبکه‌های اجتماعی باشند

رئیس پلیس فتای اردبیل هشدار داد؛

اردبیل- رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: مردم مراقب تبلیغات سایبری در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی قهرمان طالع شامگاه یکشنبه در جریان دستگیری جاعل اینستاگرامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فردی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به تبلیغ و فعالیت در زمینه جعل اسناد و مدارک رسمی می‌کرد، شناسایی و دستگیر شد.

وی تصریح کرد: در پی پایش فضای مجازی توسط تیم رصد پلیس فتا استان اردبیل، کارشناسان با صفحه‌ای در اینستاگرام روبه‌رو شدند که گرداننده آن اقدام به تبلیغ و فروش در حوزه جعل اسناد و مدارک رسمی می‌کرد که به دلیل حساسیت موضوع بلافاصله پرونده‌ای تشکیل و جهت رسیدگی در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: کاراگاهان پرونده پس از بررسی‌های اولیه، جمع‌بندی سر نخ‌های موجود و با انجام اقدامات فنی و پلیسی گرداننده این صفحه را در یکی از استان‌های کشور شناسایی و متهم در یک عملیات غافلگیرانه با همکاری پلیس فتا آن استان دستگیر شد.

قهرمان طالع افزود: متهم پس از بازجویی و تجمیع اطلاعات به دست آمده و تکمیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل سیستم قضائی شد.

وی با بیان اینکه دریافت اسناد و مدارک معتبر و قانونی باید از طریق مراجع ذیصلاح صورت پذیرد، به تمامی کاربران فعال در فضای مجازی توصیه کرد به تبلیغاتی که توسط شیادان سایبری در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی با عنوان دریافت اسناد جعلی با استعلام رسمی توجه نکنند، چرا که هدف این افراد فقط اخذ وجه و عدم پاسخگویی به این کاربران است.

قهرمان طالع در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اعتماد به دیگران در فضای مجازی یک امر غیر منطقی است چرا که شخصیت افراد در فضای فیزیکی و مجازی ممکن است به طور کلی متضاد باشد.

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند جرایم سایبری از جمله کلاهبرداری‌های اینترنتی، مزاحمت‌های آنلاین در شبکه‌های مجازی، حملات سایبری، سرقت‌های اینترنتی از حساب‌های بانکی و فعالیت تارنماهای مجرمانه در فضای مجازی را از طریق سامانه آنلاین و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع دهند.

قهرمان طالع بیان کرد: لازمه در امان ماندن در محیط اینترنت عدم اعتماد به فعالان این فضا و در مقابل افزایش هوشیاری، آگاهی، سواد سایبری و همچنین کنترل فرزندان در محیط سایبری است و خانواده‌ها می‌توانند از ظرفیت، مطالب و آموزش‌های سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir استفاده کرده و برای دریافت هرگونه مشاوره با کارشناسان این پلیس ارتباط برقرار کنند.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل با اشاره به اینکه کارآگاهان پلیس فتا با حداکثر توان، تخصص و تعهد از امنیت کاربران فضای مجازی پاسداری می‌کنند، گفت: پلیس فتای استان اردبیل با آدرس ایمیلی Ardebil_fata@police.ir، آدرس اینترنتی @cyberpolice و وب سایت به آدرس cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی با محوریت مبارزه با جرایم سایبری و توسعه امنیت فضای مجازی است.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا