شهرستان ها

مردم گرمازدگی را جدی بگیرند/ راهکارهای ساده قابل اجرا است

شاهرود-رئیس اورژانس شاهرود ضمن بیان اینکه مردم گرما زدگی را جدی بگیرند، گفت: پیشگیری از گرما زدگی به راحتی قابل اجرا است و لذا مردم در این روزها بیشتر به مقوله گرما زدگی دقت نظر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، زهره صالح نساج صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی اورژانس شاهرود ضمن بیان اینکه مردم گرما زدگی را به خصوص در این ایام جدی بگیرند، ابراز داشت: گرما زدگی به راحتی قابل پیشگیری است و با اقدامات ساده می‌توان از آن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه گرما زدگی همان قدر که راحت می‌تواند پیشگیری شود همان قدر هم در صورت عدم رسیدن درمان به موقع می‌تواند برای جان انسان خطرناک باشد، افزود: کودکان و سالمندان بیشتر در معرض گرما زدگی قرار دارند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در معرض قرار گرفتن نور خورشید و گرما را عامل اصلی گرما زدگی عنوان کرد و گفت: دو عامل در میزان شدت گرما زدگی مؤثر است که یکی میزان فعالیت بدنی و دیگری میزان رطوبت از دست داده بدن است.

صالح با بیان اینکه بیرون آوردن فرد گرما زده از محیط گرم و تماس با اورژانس ۱۱۵ بهترین راهکار در راستای مقابله با این دست حوادث است، گفت: باید توجه داشت که در کنار کودکان و افراد مسن، مادران باردار و افراد با سابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، افراد با محدودیت حرکتی در خطر گرمازدگی هستند.

وی تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع را علائم گرما زدگی دانست و تاکید کرد: خارج کردن لباس بیمار یکی از اقداماتی است که تا رسیدن اورژانس می‌توان انجام داد.

رئیس اورژانس شاهرود خنک کردن بیمار با پنکه نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند را دیگر راهکار دانست و بیان داشت: به پهلو خواباندن بیمارانی که تهوع دارند یا از هوش رفته‌اند برای اینکه محتوای گلویشان راه تنفس آنها را مسدود نکند از دیگر راهکارها است.

به گزارش مهر، پوشیدن لباس‌های روشن، نوشیدن آب زیاد، عدم خروج از خانه در ساعت پیک گرما و… در زمره راهکارهای مقابله با گرمازدگی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا