شهرستان ها

ملل دنیا نیازمند شناخت عمیق‌تر از باورهای فرهنگی یکدیگر هستند

اصفهان – استاندار اصفهان گفت: ملل دنیا نیازمند شناخت عمیق‌تر باورهای فرهنگی، تاریخی، تمدنی و دستاوردهای علمی و فناوری سایر کشورها و نوع نگرش و شیوه زندگی آنها هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا مرتضوی ظهر یکشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی «دیپلماسی ملل» در اصفهان اظهار داشت: استفاده از قدرت نظامی برای کسب استیلا و نفوذ در میان ملت‌ها دیگر کارایی خود را از دست داده و هیچ ملت متمدن و دارای فرهنگی زیر بار تهدید، ظلم و اشغال نظامی نمی‌رود.

وی بیان داشت: اکنون بسیاری از متفکران و برنامه ریزان بین المللی، محور روابط آینده جهان را مبتنی بر روابط فرهنگی و اشتراکات و اختلافات تمدنی می‌دانند. در فضای شکننده و بی اعتماد سیاست بین الملل و در جهانی که به تدریج فرهنگ‌ها و تمدن‌های بومی و اصیل رنگ می‌بازند ملل دنیا نیازمند شناخت عمیق‌تر باورهای فرهنگی، تاریخی، تمدنی و دستاوردهای علمی و فناوری سایر کشورها و نوع نگرش و شیوه زندگی آنها هستند.

استاندار اصفهان گفت: بنابراین اشتراکات موجود در فرهنگ‌ها، آئین‌ها و تمدن‌ها را باید جتسجو کرد و شناخت و هر فرهنگ و تمدنی ضمن شناخت میدانی فرهنگ‌های دیگر بایستی نحوه پذیرش و همزیستی با آن را نیز بیامورد چرا که این باورهای اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی بیانگر هویت مردمان آن سرزمین است که در طول تاریخ با فراز و نشیب‌های بسیار بدست آمده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در نظام بین الملل، دولت‌ها دیپلماسی عمومی را به عنوان ابزاری مؤثر و کارآمد در پیشبرد اهداف دیپلماسی رسمی و سنتی تلقی می‌کنند و مورد بهره برداری قرار می‌دهند، تبیین ظرفیت‌ها و توانمندیه‌ا در حوزه‌های فرهنگی، هنری، گردشگری، علمی، تولیدی و اقتصادی همه ازکارکردهای موفق دیپلماسی عمومی است.

مرتضوی اضافه کرد: آنچه که امروزه در روابط بین کشورهای نظام بین الملل اهمیت زیادی دارد و از جمله عناصر و مؤلفه‌های قدرت یک کشور محسوب می‌شود ظرفیت قدرت نرم آن کشور در محیط بین المللی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا