شهرستان ها

نارضایتی کرمانی‌ها از کمبود دارو/بیماران سرگردان داروخانه‌ها شدند

کرمان- کمبود برخی اقلام دارویی در کرمان منجر به سرگردانی مردم در داروخانه‌ها و نارضایتی آنها شده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: تأمین دارو برای بیماران یکی از نیازهای حیاتی و ضروری است و بروز مشکل در این زمینه می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت بیماران وارد کند. کمبود برخی داروها یکی از مشکلاتی است که مردم کرمان از آن گلایه دارند و خسته از جستجوهای بی سرانجام نسبت به این وضعیت انتقاد دارند.

بیماران باید برای تأمین داروهای خاص و فوق تخصصی به چندین داروخانه مراجعه کنند و در نهایت یا به سختی دارو را تهیه کنند یا با تنی رنجور منتظر تأمین دارو بمانند.

اکثر کمبودهای دارویی مربوط به داروهای وارداتی است که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند این در حالیست که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان معتقدند مشابه ایرانی این داروها موجود است و بیماران می‌توانند تا زمان تأمین نوع خارجی دارو با استفاده از داروی مشابه داخلی درمانشان را ادامه دهند.

در مورد برخی داروهای خاص هم داروخانه‌ای به عنوان مرجع در نظر گرفته شده است و بیماران باید به این داروخانه مراجعه کنند اما باز هم مردم می‌گویند با مراجعه به این داروخانه‌ها موفق به تهیه داروی مورد نیازشان نشده‌اند.

مشکلات دارو کمر ما را شکست

مریم که برای خرید دارو به داروخانه هلال احمر شهر کرمان مراجعه کرده است به مهر گفت: برای تهیه دارو متیل فنیدات فرزندم که دچار بیماری اچ. دی. اچ. دی است به داروخانه هلال احمر مراجعه کرده‌ام که متأسفانه داروی مورد نظرم را نداشتند. مسئولان حداقل داروهای کمیاب را در این داروخانه تأمین کنند چرا که سایر داروخانه‌ها این قبیل داروها را ندارند.

مجید از شهروندان بمی است که برای تهیه دارو به کرمان آمده است، او به مهر گفت: داروی مورد نیازم را فقط هلال احمر دارد و در دیگر داروخانه‌ها یافت نمی‌شود. برای تهیه دارو فقط باید به کرمان بیاییم و داروخانه هلال احمر هم کمتر از میزانی که در نسخه نوشته شده دارو را به من می‌دهد.

وی گفت: برخی داروها در داروخانه‌های شهرستان‌ها پیدا نمی‌شود و مجبوریم برای تهیه آنها به مرکز استان بیاییم.

مریم یکی دیگر از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مشکلات دارو کمر ما را شکسته است، اظهار کرد: مددجوی کمیته امداد و مبتلا به سرطان هستم و داروهایم را به سختی تهیه می‌کنم.

احسان هم در گفتگو با مهر گفت: داروهای بیماران پروانه‌ای بسیار گران است و علاوه بر مشکلات و سختی‌های درمان باید متحمل هزینه‌های زیاد هم بشویم.

سجاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برخی پزشکان تاکید می‌کنند که نسخه‌هایشان را از یک داروخانه خاص تهیه کنیم و به نظر می رسند در این بین تعاملی بین پزشک و داروخانه شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برخی داروخانه‌ها هم برای پذیرفتن دفترچه بیمه عذر و بهانه می‌آورند این در حالیست که وقتی همان دارو را آزاد بخواهیم مشکلی ندارند. چندی پیش به کرونا مبتلا شدم و به سختی توانستم حتی دو بسته قرص جوشان ایرانی تهیه کنم.

کمبود در زمینه برخی داروهای وارداتی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مهر اظهار کرد: برخی از داروها دچار کمبود هستند که البته تولید داخل نبوده و داروهای وارداتی هستند.

علی اسدی پور با اشاره به اینکه در زمینه داروهای وارداتی به دلایل مختلفی کمبود وجود دارد، ادامه داد: به همین دلیل باید باید داروها را در یک جا به صورت متمرکز داشته باشیم که بیماران مختلف بتوانند داروی مورد نیازشان را دریافت کنند.

وی گفت: اکثر پزشکان متخصص و فوق تخصصی که این قبیل داروها را تجویز می‌کنند در مرکز استان حضور دارند در نتیجه بیماران برای مراجعه به این پزشکان به کرمان مراجعه می‌کنند.

اسدی پور ادامه داد: برخی داروها باید به تأیید پزشک برسد یا توسط پزشک تزریق شود بنابراین باید دارو را در کرمان تهیه کنند.

عرضه متمرکز داروهای فوق تخصصی در یک داروخانه

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: ترجیح داده شده داروهای فوق تخصصی در یک داروخانه معتبر متمرکز باشد تا تکلیف بیماران مشخص باشد که برای تهیه دارو به کدام داروخانه باید مراجعه کنند.

ترجیح داده شده داروهای فوق تخصصی در یک داروخانه معتبر متمرکز باشد تا تکلیف بیماران مشخص باشد که برای تهیه دارو به کدام داروخانه باید مراجعه کنند اسدی پور گفت: به این ترتیب در صورت وجود دارو در استان، بیماران به راحتی می‌توانند دارو را تهیه کرده و در داروخانه‌های دیگر سرگردان نشوند.

وی ادامه داد: فعلاً در برخی موارد خاص دچار کمبود هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک شرایط بهتر شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر دارو به میزان کافی موجود بود و پزشک فوق تخصص هم در همه مناطق حضور داشت باید همه داروها در همه داروخانه‌ها موجود می‌بود نه فقط در یک داروخانه، اما با توجه به شرایط و امکانات موجود سعی شده بهترین راهکار در این زمینه ارائه شود.

اسدی پور با انتقاد و نکوهش ساخت و ساز بین برخی پزشکان و داروخانه‌ها اظهار کرد: این اقدام مورد تأیید نیست؛ از بیماران می‌خواهیم به این مساله گوش ندهند و دارو را از هر داروخانه‌ای که تمایل دارند، تهیه کنند.

وی گفت: اگر داروخانه‌ای از تحویل نسخه دفترچه امتناع کرده و دارو را به صورت آزاد تحویل می‌دهد، در واقع مرتکب تخلف شده است. افراد حتماً چنین مواردی را از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۴۱۲۱۰۵۶۲۰ گزارش کنند.

اسدی پور در خصوص داروهای تالاسمی اظهار کرد: بسیاری از بیماران تالاسمی شهرستانی به دلایل خاص برای دریافت دارو به کرمان می آیند. داروهای تالاسمی در شهرستان‌های دیگر مانند جیرفت و سیرجان توزیع می‌شود اما بسیاری از بیماران به دلیل وجود مرکز تالاسمی و تخفیفات خاصی که دارد تمایل به مراجعه به مرکز استان را دارند.

اسدی پور با اشار ه به اینکه در زمینه انسولین وجود دارد و مشکلی در این خصوص نداریم، افزود: نظارت مستمر بر داروخانه‌ها وجود دارد و بیشترین بازرسی از داروخانه‌ها انجام می‌شود که منجر به کاهش تخلفات می‌شود.

داروی «دسفرال» رسیده است

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم در خصوص توزیع داروها، گفت: برخی داروها دچار کمبود نیستند بلکه جزو داروهای تحت کنترل هستند و در چند داروخانه خاص در هر شهرستان یا شهر توزیع می‌شود.

محمد حسیبی ادامه داد: این قبیل داروها در اختیار همه داروخانه‌ها نیستند به همین دلیل بیماران به داروخانه خاص هدایت می‌شوند چرا که در زمینه داروهای تحت کنترل باید حساب و تاب بیمار و دارو در سیستم غذا و دارو وجود داشته باشد چرا که ممکن است از آن دارو استفاده سو شود.

حسیبی ادامه داد: همه داروها مشمول کمبود نیستند؛ گاهی دارو موجود است اما تحت سیستم خاصی در حال توزیع است.

وی در خصوص کمبود داروی بیماران کبدی و تالاسمی گفت: یک مدت در خصوص داروی «دسفرال» کمبود داشتیم. در همان زمان نوع ایرانی این دارو به وفور در داروخانه‌های تأمین کننده داروهای تالاسمی وجود داشت اما نوع خارجی آن موجود نبود.

حسیبی ادامه داد: باید توجه داشت که تهیه این دارو به صورت کشوری است و در سیستم‌های وزارتخانه کنترل و مدیریت می‌شود.

وی بیان کرد: داروی دسفرال روز گذشته رسیده و امروز هم توزیع آن را به مرکز تالاسمی دادیم تا بیمارانی که خواهان استفاده از نوع خارجی هستند، مشکلی نداشته باشند.

مدیریت خرید و توزیع برخی داروها کشوری است

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص کمبود برخی داروهای دیگر هم گفت: مدیریت خرید و عرضه برخی داروها در استان نیست و به صورت کشوری انجام می‌شود.

برای هر دارویی از برندهای مشابه و موازی موجود است اما ممکن است برخی بیماران و پزشکان مصر بر استفاده از یک برند خاص باشند حسیبی بیان کرد: برای هر دارویی از برندهای مشابه و موازی موجود است اما ممکن است برخی بیماران و پزشکان مصر بر استفاده از یک برند خاص باشند. همیشه این مشکل چه در شرایط تحریم و چه غیر تحریم وجود داشته و گاهی ممکن است یک برند با تأخیر بیاید اما مشابه آن موجود است.

وی با اشاره به اینکه مشکل خیلی خاصی در زمینه کمبود شدید دارو نداریم، افزود: اگر داروی نبوده داروی موازی با آن موجود بوده و امکان ادامه درمان وجود دارد.

حسیبی در خصوص گرانی و قیمت داروها اظهار کرد: قیمت دارو بر اساس سیاست گذاری‌های دولت و سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود و اگر دارویی قیمت بالاتری دارد یا پوشش بیمه‌ای کاملی ندارد مربوط به سازمان ما نیست و ما تأمین دارو را انجام می‌دهیم. در خصوص قیمت باید تعامل بیشتری با بیمه‌ها انجام شود که پوشش بیمه‌ای را افزایش دهند.

توضیح در خصوص داروهای بیماران پروانه‌ای

وی در خصوص کمبود داروهای بیماران پروانه‌ای گفت: این دسته از بیماران داروهای خیلی خاصی نیاز ندارند و به یک قرص احتیاج دارند که البته قیمت آن بالا رفته اما موجود است و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود. برای این بیماران با یک داروخانه قرارداد بسته شده است.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: بیماران پروانه‌ای نیاز به پانسمان‌های خاصی دارد که تحت پوشش معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان هستند. داروها و کرم‌ها و مواد پوستی که این بیماران باید استفاده کنند به نوعی تحت پوشش وزارت بهداشت است و یکسری یارانه‌هایی برای این افراد تعلق گرفته است.

وی گفت: داروهایی که وارد استان کرمان می‌شود از سمت وزارتخانه بر اساس دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تقسیم می‌شود. بر اساس تعداد بیماری که در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان وجود دارد سهمیه‌ای از داروها مثلاً داروهای تالاسمی به ما می‌رسد.

حسیبی عنوان کرد: بم، جیرفت، سیرجان، رفسنجان دانشگاه‌های علوم پزشکی مجزا دارند و سهمیه داروها برای این دانشگاه‌ها هم می‌رود اما ما به عنوان قطب پذیرش بیمار از جنوب و جنوب شرق کشور به گونه‌ای همه را ساپورت می‌کنیم که البته از سهمیه بیماران کرمان است.

وی گفت: سهمیه داروی سایر شهرستان‌ها به کرمان نمی‌آید اما پذیرش بیمار از سایر شهرستان‌های استان کرمان و حتی سایر استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان و هرمزگان را انجام می‌دهیم.

حسیبی گفت: درمانگاه‌های ما مملو از بیماران سایر استان هاست که به عنوان قطب درمانی به کرمان مراجعه می‌کنند.

وی بیان کرد: هیچ‌گونه کمبود انسولین در سطح شهر کرمان نداریم و در حال حاضر همه داروخانه‌ها انسولین دارند.

مشکلات مردم در زمینه تأمین دارو در کرمان زیاد است و نیاز است مسئولان بیش از پیش با تقویت نظارت‌ها و تأمین داروهای مورد نیاز در جهت رفع این مشکلات گام بردارند.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا