شهرستان ها

نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران گردشگری شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور

همدان- نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران گردشگری شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور در همدان ششم و هفتم دی‌ماه در همدان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نخستین روز این برنامه گفت: اعتقاد دارم شهرداری خاستگاه گردشگری است و این موضوع نیازمند توجه ویژه در کشور است.

ایجاد ۴۰ میز تخصصی گردشگری در کشور

سیدمصطفی فاطمی با بیان اینکه ۴۹ موضوع گردشگری در کشور قابلیت اجرایی دارد و در حال حاضر برای ۴۰ مورد میز تخصصی گردشگری تشکیل شده است، افزود: به عنوان مثال در حوزه گردشگری طبیعی سه میز تخصصی تشکیل شده و گردشگری حیات وحش مورد توجه واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر همدان تلاش کرده است به عنوان پایلوت گردشگری کودک شناخته شود، اظهار کرد: گردشگری خانواده‌محور و کودک‌محور در دستور کار قرار گرفته و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.

فاطمی به گردشگری در دسترس‌پذیر اشاره کرد و بیان کرد: کاشان، کیش و منطقه ارس کاندیدای این نوع از گردشگری هستند، علاوه بر این تلاش می‌کنیم انواع گردشگری مانند گردشگری ادبی و هنری را در استان‌های مختلف بسط و گسترش دهیم.

وی در ادامه به انوع گردشگری مانند گردشگری ادیان، سلامت، ساحلی، چشمه‌ها، دریا، مقاومت، جنگ، ورزشی، کشاورزی و خوراک اشاره کرد و گفت: هر یک از این حوزه‌ها پتانسیل فراوانی برای جذب گردشگر دارند که در برخی موفق عمل کرده و در برخی مانند گردشگری خوراک. گردشگری ورزشی ضعف‌هایی داریم.

برندسازی گردشگری مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به لزوم و اهمیت برندسازی گردشگری تاکید کرد و افزود: سطح‌بندی جاذبه‌ها مانند جاذبه‌های بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی باید به طور جداگانه مورد توجه و معرفی قرار گیرند تا بتوان از آنها به عنوان برند استفاده کرد.

نظر مثبت ارزیاب یونسکو در رابطه با پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان»

در ادامه شهردار همدان بیان کرد: در حوزه گردشگری اقدامات خوبی انجام شده و امسال اصلی‌ترین موضوع شهر همدان، گثبت جهانی هگمتانه بود و اتفاقات خوبی رقم خورد.

سیدمسعود حسینی ادامه داد: در حوزه گردشگری اتاق مشترکی تشیکل شد و به نقطه مشترک رسیدیم، همچنین تلاش‌های انجام شده برای ثبت جهانی هگمتانه باعث شد ارزیابان یونسکو نظر مثبتی داشته باشند که امیدواریم این مهم محقق شود.

وی با اشاره به اینکه در این مدت بیش از ۱۰۰ کامیون الحاقات توسط عوامل شهرداری از بازار جمع‌آوری شد، افزود: ۱۷۰ خانه واجد ارزش شناسی شد که شهرداری در صدد حفظ و احیا آن‌ها است.

حسینی گریزی به گذر تاریخی و فرهنگی همدان زد و افزود: بودجه خوبی به این پروژه اختصاص داده شد و حوضخانه‌هایی با ۳۰۰ سال قدمت را در دستور کار مرمت قرار دادیم، همچنین احیای خانه‌های تاریخی مسجد در این گذر مورد توجه قرار دارد.

راه‌اندازی ستاد گردشگری شهرداری همدان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز در ادامه راه‌اندازی ستاد گردشگری شهرداری همدان را اقدامی مؤثر در راستای رونق گردشگری دانست و اظهار کرد: راه‌اندازی این ستاد باعث شد اجرای امور روند بهتری داشته باشد.

هادی بلاغی با اشاره به اینکه پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین قابلیت زیادی در حوزه گردشگری دارد، عنوان کرد: در نشست فوق نمایندگانی از شهرداری‌های شیراز، اصفهان، یزد، اردبیل، قزوین، ارومیه، زنجان، گیلان، سنندج، قائمشهر، مشهد و کرمانشاه حضور دارند.

وی با بیان اینکه طی یک سال اخیر شهرداری اقدامات مهمی در حوزه گردشگری دنبال کرده و به سرانجام رسانده است، گفت: فعالیت ستاد گردشگری در هماهنگی و پیشبرد امور مربوط به حضور ارزیابان یونسکو در ثبت جهانی هگمتانه یکی از این اقداماتی بود که تأثیرگذاری خوبی داشت.

بلاغی ادامه داد: علاوه بر این، جشنواره‌های متعدد در همدان در راستای جذب گردشگر برگزار شد که به عنوان مثال جشنواره پاییزی طی پنج ساعت در پیاده‌راه اکباتان برگزار و ۳۰ هزار نفر را جذب کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه گردشگری یکی از اولویت‌های مهم مدیریت شهری در همدان است، گفت: ثبت جهانی هگمتانه اولویت امسال در همدان بود و مدیریت شهری اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام داد.

پیگیری فعالیت شرکت گردشگری در همدان

حمید بادامی‌نجات با اشاره به پیگیری فعالیت شرکت گردشگری در همدان بیان کرد: تصویب شرکت گردشگری در همدان مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم بخشی از مسائل گردشگری را به کمک این شرکت پیش ببریم.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد محورهای گردشگری با استان‌های همجوار هستیم، افزود: ایجاد شهرداری منطقه ۵ یا بافت اتفاق خوبی بود و از سال آینده اعتبارتی به آن تخصیص خواهد یافت.

گفتنی است؛ در پایان این نشست بیانیه مشترک بین مدیران گردشگری در جهت خدمات منسجم در راستای گردشگری ارائه خواهد شد و چارت ساختاری گردشگری در برخی شهرداری‌های فاقد چارت صورت می‌گیرد. این برنامه در روزهای ششم و هفتم دی ماه در همدان در حال برگزاری است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا