شهرستان ها

نسبت اشتغال در چهارمحال و بختیاری ۳۶.۵ درصد است

شهرکرد-معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: نسبت اشتغال در استان ۳۶.۵ درصد است،یعنی از هر یک هزار نفر جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر در استان ۳۶۵ نفر شاغل هستند.

قهرمان روغنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در کشور برابر ۴۰.۹ درصد است که این نرخ در چهارمحال و بختیاری برابر با ۴۱.۶ درصد اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در کشور ۹.۲ درصد و در چهارمحال و بختیاری ۱۲.۳ درصد است، افزود: نسبت اشتغال در کشور ۳۷.۲ درصد و در این استان ۳۶.۵ درصد است، این یعنی از هر یک هزار نفر جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر در کشور ۳۷۲ نفر شاغل و در استان ۳۶۵ نفر شاغل هستند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری به شاخص سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی اشاره کرد و ادامه داد: این یعنی از جمعیت شاغل کشور ۱۰.۲ درصد اشتغال ناقص داشته اند و این شاخص برای استان ۱۲.۴ درصد بوده است، اشتغال ناقص یعنی فرد ظرفیت بیشتری برای کار دارد اما کاری برای انجام نبوده است.

روغنی عنوان کرد: در مقابل یک شاخص بسیار مهم وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آن سهم شاغلین با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در کشور ۳۷.۸ درصد و ۳۲.۸ درصد در چهارمحال و بختیاری است، بدین معنی که در این استان حدود ۳۳ درصد شاغلین بیش از ۴۹ ساعت که زمان کار معمولی یک فرد است، در هفته کار انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص ذکر شده مشمول دو گروه می‌شود اول کسانی که یک شغل دارند و در شغلشان اضافه کاری می‌کنند و کسانی که بیش از یک فرصت شغلی را اشغال کرده‌اند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اگر جمعیت شاغل استان را به طور تقریبی ۲۶۰ هزار نفر در نظر بگیریم، ۳۳ درصد این تعداد که برابر با حدود ۸۶ هزار نفر است بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می‌کنند.

روغنی بیان کرد: اگر فقط یک‌چهارم افراد ذکر شده به‌واسطه بیش از یک شغل در هفته بیشتر از ۴۹ ساعت کار کرده باشند، یعنی حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر بیش از یک فرصت شغلی را اشغال کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در سطح کشور نیز به همین صورت است و این نشان می‌دهد که در توزیع عادلانه فرصت‌های شغلی موفق نبودیم، اگر این مهم اجرا شده بود نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری تغییر قابل توجهی داشت.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: آماری که ارائه شد از سوی مرکز آمار ایران در قالب طرح آمارگیری از نیروی کار فراهم شده است که به صورت فصلی اجرا می‌شود.

روغنی تصریح کرد: در ماه میانی هر فصلی از سال طرح آمارگیری از نیروی کار اجرا می‌شود، مرکز آمار ایران تعداد خانوار را به طوری تصادفی از میان خانواده‌ها انتخاب و به استان اعلام می‌کند، سپس آمارگیران به در منازل مراجعه و داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و بعد از آن بر روی سرور مرکز آمار بارگذاری می‌شود تا محاسبات و اعلام نتیجه توسط این مرکز انجام شود.

وی افزود: الزاماً کاهش نرخ بیکاری به معنای بهبود وضعیت اشتغال نیست و همچنین افزایش نرخ بیکاری نیز به معنای بد بودن وضعیت اشتغال نیست، دلیل آن این است که ابتدا باید به نرخ مشارکت در هر استانی توجه داشته باشیم، اگر نرخ بیکاری کاهش و نرخ مشارکت هم کاهشی باشد یعنی جمعیت بیکار از مجموعه بیکاران به مجموعه غیرفعال انتقال پیدا کرده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اما اگر نرخ بیکاری کاهش پیدا کند و نرخ مشارکت تغییر نکند یا افزایشی باشد به مفهوم آن است که جمعیت بیکار از مجموعه بیکاران به مجموعه شاغلین انتقال پیدا می‌کند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا