شهرستان ها

نظامی عرفان و عشق مقدس را به حد اعلا رسانده است

اردبیل- دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: نظامی عشق و عرفان را با قداست تمام در اشعارش به اوج خود رسانده و اخلاق‌مداری را نیز مراعات کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسروره مختاری عصر دوشنبه در نشست تخصصی پنج گنج نظامی در تالار بیضای اردبیلی اظهار کرد: حرکت ادبی که نظامی آن را آغاز کرده در قالب سبک عراقی به اوج رسیده و ما در کنار پایبندی او به سبک خراسانی، از لحاظ فکری و ادبی تحولات شعر را در اشعار او به عینه می‌بینیم.

وی با بیان اینکه نظامی پدر استعاره است و در آثار او آرایه‌های ادبی در اوج قرار گرفته است، تصریح کرد: همت در آثار نظامی و پرهیز از تقلید صرف نمودی حقیقی پیدا کرده و نظامی را به یک داستان‌سرای بی‌نظیر مبدل کرده است.

دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: او روایت کلاسیک را به شکل مدرن بازگو می‌کند و در لیلی و مجنون و سایر آثار کوشیده تا انسان‌محوری را در کنار قداست و پاکی عشق و عرفان به نمایش بگذارد.

مختاری با بیان اینکه گفت‌و گومندی در آثار او به عینه مشاهده می‌شود، افزود: او متناسب با فرهنگ ایرانیان و اعتقاد راسخ به ملی‌گرایی و ایران‌گرایی همراه با فرهنگ دینی، اخلاقی و انسانی سعی کرده تا بهترین آثار را بسراید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: او در زمان سلجوقیان می‌زیسته و به دلیل آنکه سلجوقیان انزجار خاصی را در جامعه به وجود آورده بودند، او هرگز تمایلی به سرودن شعر ترکی نشان نداده است.

مختاری زهد، عرفان و خلوت‌گزینی را از دیگر ویژگی‌های شعر نظامی برشمرد و اضافه کرد: متناسب با طبع بلند او و دید عرفانی و شرعی در بیان مسائل، قدرت عشق او نیز در کنار قداست و پاکی از محورها و مبانی اصلی است.

این دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: هر چند در برخی از اشعار او نشانه‌هایی از توجه به فنا و محو شدن را مشاهده می‌کنیم اما نظامی جز اولین شاعرانی است که به وحدت وجود اعتقاد راسخ پیدا کرده و جلوه‌هایی از آن را می‌توان در اشعار غنایی و پربار او مشاهده کرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا