شهرستان ها

نقش هیئت در هدایتگری جامعه/ توانمندسازی زمینه اثرگذاری است

قزوین- تبدیل هیئت به کانون جهاد تبیین از سوی مقام معظم رهبری نشان داد که هیئات دارای اهمیت ویژه ای هستند و توانمندسازی آنها زمینه اثرگذاری در جامعه را فراهم می کند.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: هیئت‌های مذهبی به عنوان یکی از مردمی‌ترین نهادهای دینی در جامعه است که در برهه‌های حساس انقلاب اسلامی توانسته نقش محوری را ایفا کند.

بدون شک یکی از پایه‌ها و محافل اصلی سازماندهی انقلاب اسلامی و پیروزی در برابر رژیم طاغوت را باید در بستر همین هیئت‌های مذهبی جستجو کرد و پس از آن نیز جوانان تربیت یافته و هدایت شده در همین مکتب راهی جبهه‌های دفاع مقدس شده و از کیان انقلاب و اسلام دفاع کردند.

این نقش در برهه‌های مختلف پس از انقلاب و دفاع مقدس دارای فراز و نشیب بوده اما در دوران کرونا فضای هیئت‌ها دچار تحول اساسی شد و هیئت‌های مذهبی خود را در چالشی جدید در کنار مردم دیدند.

اهمیت این نقش زمانی بیشتر می‌شود که مقام معظم رهبری اولین فرمایشات خود را در رابطه با فریضه قطعی جهاد تبیین در بین مداحان و مسئولان هیئت‌های مذهبی فرموده و هیئت را کانون اصلی جهاد تبیین دانستند.

این روند نشان می‌دهد هیئت‌های مذهبی نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کنند و بدون شک نباید از نقش هدایتگری و اثرگذاری این هیئت‌ها در جامعه غافل شد.

هیئت سیاسی‌ترین مکان دینداری است

حجت الاسلام حسین شهسواری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت نقش هیئت در هدایتگری جامعه معتقد است اگر کارکرد اصلی هیئت را به مثابه پیاده سازی حاکمیت دین خدا در جامعه بدانیم و مثل مسجد از هیئت انتظار داشته باشیم بدون شک تلاش خواهیم کرد هیئت به بلوغ برسد.

وی افزود: امروز در حاکمیت دین در جامعه با مشکلاتی روبرو هستیم اما هیئت به واسطه ساختار مردمی خود و عدم وابستگی می‌تواند نقش مهمی را در برهه‌های حساب ایفا کرده و معضل و گره‌های ذهنی مردم برای حاکمیت دین خدا را برطرف کند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه هدایتگری و اثرگذاری هیئت‌های مذهبی نیازمند توانمندسازی ارکان هیئت است، ادامه داد: سازمان تبلیغات وظیفه تسهیلگری دارد و باید به دنبال توانمند سازی هیئت‌های مذهبی باشد.

پرداختن هیئت‌ها به مسائل فاقد اولویت در جامعه

وی تاکید کرد: تعدادی از هیئت‌ها در کشور به واسطه جریان قوی که در پشت خود دارند توانسته‌اند نقش هدایتگری و اثرگذاری در جامعه را درک کرده و آن را انجام دهند اما بخش اعظمی از هیئت‌ها به سطح تراز نرسیده‌اند و شاهد این هستیم که هیئت در ابعاد مختلف از مداحی تا سخنرانی به مسائل فاقد اولویت در جامعه می‌پردازد.

شهسواری تصریح کرد: باید به این درک برسیم که هیئت تنها محل اقامه عزا نیست بلکه هیئت، سیاسی‌ترین مکان دینداری است و نیاز است یک تیم فکری و نخبگانی خوب این نقش هدایتگری را برای هیئت برنامه‌ریزی کند.

هیئت باید برای همه اقشار جامعه برنامه داشته باشد

محمدجواد نظری که یکی از مداحان استان قزوین است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در برهه‌ای از زمان هیئت‌ها فقط به دنبال اجرای مراسم مناسکی بودند اما امروز کارکرد هیئت فرق کرده و باید نقش متفاوتی را ایفا کنند

وی اظهار کرد: در دوره کرونا هیئت نقش مؤثری در جامعه ایفا کرد و این نقش در مسائل اجتماعی ظهور و بروز بیشتر داشت و مردم آن را لمس کردند.

نقش هیئت در هدایتگری جامعه/ توانمندسازی زمینه اثرگذاری است

این مداح اهل بیت با بیان اینکه هیئت باید مانند مسجد محل حضور مردم باشد تا مردم از برکات آن بهره ببرند، عنوان کرد: وقتی هیئت از نظر مقام معظم رهبری کانون جهاد تبیین نامیده می‌شود نشان از نقش هدایتگر این مجموعه در جامعه است.

وی با بیان اینکه داشتن نقش هدایتگری و اثرگذاری در جامعه نیازمند برنامه‌ریزی هیئت برای همه اقشار جامعه است، اضافه کرد: اتفاقاتی که در چند سال اخیر در هیئت رخ داده باعث شده هیئت‌ها علاوه بر تغییر کارکرد، برای جامعه هدف خود نیز برنامه‌ریزی داشته باشد و شاهد فعالیت‌های تخصصی هیئت‌ها در حوزه بانوان، جوانان و نوجوانان و حتی کودکان هستیم.

نظری تاکید کرد: اکثریت هیئت‌های مذهبی به جایگاه غیرمناسکی خود پی برده و به این سمت حرکت می‌کنند و سعی می‌کنند در معادلات اجتماعی جامعه اثرگذار باشند.

وی خاطرنشان کرد: هیئت مذهبی امروز به خوبی به این نکته پی برده‌اند که باید در جامعه نقشی اثرگذار داشته باشند و بر همین اساس نمی‌توانند یک نقش را پررنگ دیده و نقش‌های دیگری مانند کودک یا بانوان را نادیده بگیرند.

نقش هیئت در هدایتگری جامعه/ توانمندسازی زمینه اثرگذاری است

هیئتی هدایتگر است که رسالت اجتماعی خود را جدی بگیرد

حجت‌الاسلام عباس باباشاهوردی مسئول یکی از هیئت‌های مذهبی در قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: اثرگذاری هیئتی که دغدغه مردم و مسائل اجتماعی را نداشته باشد و صرفاً به دنبال برگزاری مناسک باشد کمتر از ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه هیئتی هدایتگر است که دغدغه مند بوده و رسالت اجتماعی خود را جدی بگیرد، افزود: هیئتی که دغدغه‌های اجتماعی و تربیتی داشته و در کنار مردم است طبیعتاً هدایتگر خواهد بود.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: متأسفانه تعدادی از هیئت‌ها هنوز به نقش خود در جامعه پی نبرده‌اند اما عموم هیئت‌های مذهبی به دنبال حرکت به سمت اثرگذاری و هدایتگری در جامعه هستند.

وی گفت: تبدیل هیئت به کانون جهاد تبیین از سوی مقام معظم رهبری به هیئت‌ها نشان داد که دارای اهمیت ویژه ای هستند و این نکته را هیئت‌ها درک کرده‌اند.

تبدیل هیئت به کانون هدایتگر و اثربخش نیازمند توانمندسازی است

حجت‌الاسلام باباشاهوردی تصریح کرد: تبدیل هیئت به یک کانون هدایتگر و اثربخش نیازمند توانمندسازی است و یکی از الزامات رشد و تکامل هیئت‌ها برای رسیدن به نقش هدایتگری توانمندی ارکان آن است

وی یادآور شد: از سوی دیگر همه اعضای هیئت باید خود را در جامعه تماشاچی ندانند بلکه باید خود را خدمتگزار جامعه در عرصه‌های مختلف مخصوصاً در عرصه جهاد تبیین بدانند

به نظر می‌رسد اثرگذاری هیئت‌های مذهبی و هدایتگری در جامعه در وهله نخست نیازمند درک این اهمیت از سوی هیئت‌های مذهبی و در گام دوم توانمندسازی ارکان هیئت‌ها است.

تغییر کارکرد هیئت‌های مذهبی از مناسکی به نهادهای مردمی گره‌گشای مردمی و اینکه مردم هیئت را در مواقع مورد نیاز و سختی در کنار خود ببینند باعث خواهد شد تا اثرات اجتماعی و سیاسی هیئت در جامعه نیز افزایش یابد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا