شهرستان ها

نمایش ۱۱ شی هخامنشی و ساسانی در موزه هگمتانه طی ۵ روز

همدان- مسئول موزه هگمتانه همدان از نمایش ۱۱ شی هخامنشی و ساسانی در موزه هگمتانه طی ۵ روز خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها موزه هگمتانه همدان به عنوان یکی از برترین موزه‌های کشور میزبان اشیای تاریخی بی‌نظیری است که از دل همین خاک بیرون آمده است. این موزه که همانند سایر موزه‌ها آینه تمام‌نمای تمدن، تاریخ و فرهنگ همدان است همواره گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و حالا به بهانه حضور ارزیاب یونسکو در همدان میزبان ۱۱ شیء تاریخی زرین و سیمین است.

حضور ارزیاب یونسکو برای راستی‌آزمایی پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» بهانه‌ای شد تا این اشیا به مدت ۵ روز در خاستگاه خود به نمایش درآیند و یک بار دیگر تاریخ باشکوه هگمتانه باستان را به رخ علاقمندان بکشند.

مسئول موزه هگمتانه همدان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در آستانه ورود ارزیاب یونسکو به همدان برای بررسی پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» قرار شد آثار نفیس زرین و سیمین از موزه ملی به همدان منتقل شود.

لیلا خوشمو بیان کرد: خوشبختانه پیگیری‌ها نتیجه داد و این آثار ارزشمند که نشان دهنده تاریخ و تمدن همدان امروزی و هگمتانه باستانی است از دوم شهریور در موزه هگمتانه در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ اثر از هگمتانه باستانی به مدت ۵ روز به نمایش گذاشته شده است، اظهار کرد: این آثار بی‌نظیر متعلق به دو دوره هخامنشی و ساسانی است و تاریخ بلند همدان را به رخ جهانیان می‌کشد.

خوشمو ادامه داد: شاخص‌ترین اثر این مجموعه‌، ریتون طلایی‌ معروف شیر بالدار از آثار منحصر به فرد دوره هخامنشیان است که یکی از ارزشمندترین آثار کشف شده این دوره محسوب می‌شود.

وی ضمن دعوت از مردم برای بازدید از موزه هگمتانه در روزهای پیش‌رو، بیان کرد: قطعاً همدانی‌ها می‌توانند با دیدن این آثار به تاریخچه بلند دیار خود می برده و از بازدید آنها لذت ببرند.

انتقال اشیا با تمهیدات و تدابیر خاص انجام شد

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در آستانه جهانی شدن همدان و حضور ارزیاب یونسکو در شهر، بنا شد ۱۱ شیء ارزشمند که از هگمتانه کشف شده در موزه هگمتانه نمایش داده شود.

جواد خدامرادی ادامه داد: انتقال اشیا با تمهیدات و تدابیر خاص در دستور کار یگان حفاظت میراث‌فرهنگی قرار گرفت و این اشیای نفیس و گرانبها به نمایش گذاشته شد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم همدانی‌ها از این ظرفیت نادر که به ندرت اتفاق می‌افتد استفاده کرده و از این اشیا بازدید کنند تا با پیشینه تمدنی خود آشنا شوند.

خدامرادی یادآور شد: مردم جرایم حوزه میراث فرهنگی را به صورت محرمانه به ما منتقل کنند تا در حفظ، نگهداری و صیانت از تاریخ و تمدن خود بیش از پیش موفق عمل کنیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان همدان در پایان اظهار کرد: همچنین افرادی که اشیا با ارزش را به صورت اتفاقی پیدا می‌کنند به ما اطلاع و از میراث‌فرهنگی حق‌الکشف دریافت کنند.

گفتنی است؛ ۱۱ شیء زرین و سیمین که متعلق به دوران هخامنشی و ساسانی است از امروز به مدت ۵ روز در موزه هگمتانه واقع در محوطه باستانی هگمتانه در معرض دید علاقمندان قرار دارد و همدان‌ها می‌تواند با دیدن آنها با تاریخ دیرینه خود بیشتر آشنا شوند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا