شهرستان ها

هدف گذاری بهره برداری سریعتر از طرح‌های نیمه تمام در هرمزگان

بندرعباس – معاون هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان گفت: هدف گذاری بهره برداری سریعتر از طرح‌های نیمه تمام به جای شروع طرح جدید و اولویت طرح‌های توسعه ای دو سیاست اصلی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس منتظری اعلام کرد: با توجه به اینکه سیاست دولت در سال ۱۴۰۰ تکمیل طرح‌های نیمه تمام و تخصیص اعتبار به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالا بود، اجرای این سیاست باعث شد تعداد طرح‌های به بهره برداری رسیده استان بالاتر از هدف تعیین شده باشد و از سوی دیگر کاهش مدت زمان اجرای طرح‌ها از سه و ۶ دهم سال در ۱۳۹۹ به سه و سه دهم سال در سال ۱۴۰۰ کاهش یافت.

وی ادامه داد: جهت گیری اساسی مطرح شده در شورای برنامه ریزی به ویژه در رابطه با توزیع اعتبارهای استانی تاکید بر تامین اعتبار طرح‌های احداثی و توسعه به ویژه طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالاتر بوده است که این جهت گیری در تغییر سهم طرح‌های احداثی و توسعه ای به خوبی قابل مشاهده است.

معاون هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان اضافه کرد: در این حوزه سهم اعتباری طرح‌های احداثی از ۸۴ درصد در سال ۹۹ به ۹۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است و اعتبار طرح‌های تعمیر و تجهیز از ۹ درصد به ۲ درصد کاهش یافته است در مجموع اعتبار طرح‌های احداثی و توسعه ای در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۶ درصد بوده است.

منتظری بیان داشت: در اولین سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، با توجه به اولویت طرح های زیرساختی هرمزگان، بیشترین اعتبارها در طرح‌های بخش حمل و نقل، آب، آموزش و بهداشت و درمان به تصویب رسید، به طوری که بخش حمل و نقل با ۳۴ درصد اعتبارها رتبه اول اعتبارها مصوب و بخش آب با سهمی نزدیک به ۲۵ درصد در جایگاه دوم قرار دارند.

معاون هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان با اشاره به اعتبارها سایر بخش‌ها افزود: فصل آموزش و بهداشت و درمان هرکدام با ۶ درصد بیشترین سهم از اعتبارها استان را به خود اختصاص داده‌اند.

منتظری خاطر نشان کرد: مجموع اعتبارها مصوب تملک دارائی های سرمایه ابلاغی به استان از منابع عمومی و هدفمندی یارانه ها در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۳ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به ۱۵ هزار میلیارد ریال سال ۱۳۹۹ رشد ۱۸۶ درصدی را نشان می دهد در حوزه تخصیص نیز روندی مشابهی وجود داشته است به طوری که تخصیص اعتبارها به استان از تقریباً ۱۰ هزار میلیارد ریال به بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی افزود: نکته قابل توجه در تخصیص اعتبارها، رویکرد دولت سیزدهم در این رابطه است به گونه ای که دولت سیزدهم با تغییر رویکرد در تخصیص اعتبارها، تخصیص را از اسناد بلند مدت که آسیب های زیادی را در اجرای طرح‌ها ایجاد کرده بود به تخصیص نقدی تغییر داد به طوری که نسبت تخصیص اعتبارها نقدی به کل تخصیص نزدیک به ۶۲ درصد بوده است در حالی که این نسبت در سال ۱۳۹۹ کمتر از ۴۰ درصد بود.

وی گفت: نکته قابل توجه این است که در سه ماه چهارم سال ۱۴۰۰ و بعد از سفر پر خیر و برکت ریاست محترم جمهور به استان هرمزگان بیش از ۹۰ درصد از تخصیص ابلاغی به استان به صورت نقدی بوده است که نشان از عزم جدی دولت برای کاهش میزان تخصیص اسناد خزانه اسلامی در تخصیص اعتبارها به طرح‌های استانی دارد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا