شهرستان ها

همایش تحول‌آفرین انگیزشی آموزش و پرورش استثنایی کردستان آغاز شد

سنندج_با رویکرد توسعه حرفه‌ای معلمان و با افق پیشرفت وتوسعه در مدارس استثنایی، همایش تحول آفرین آموزشی، پژوهشی وانگیزشی آموزش و پرورش استثنایی کردستان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان ظهر سه شنبه در اولین همایش آموزشی، پژوهشی و انگیزشی شاغلین آموزش و پرورش استثنایی کردستان که در محل دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج آغاز شد، فراهم آوردن زمینه اجرا و اعمال مدیریت دانش، همراستایی برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی در سطوح مختلف، ارتقای توانمندی و بهسازی دانش کارکنان در راستای کیفی‌سازی آموزش در قالب کارگاه‌های تخصصی، پویایی سازمانی و ارتقای مکانیسم انگیزشی با تشویق برترین‌ها و فراخوان مقالات پژوهشی توسط پژوهشگران در خصوص چالش‌های اصلی آموزش و پرورش استثنایی و تولید علم و راهکار در این زمینه را از اهداف اصلی برگزاری این همایش عنوان کرد.

طالب محمدی گفت: سخن از کودکان استثنایی سخن از تفاوت‌ها، احیای انسان‌ها، ایفای مسؤولیت‌ها و رفع موانع و هموار کردن طریق رشد و شکوفایی انسان‌ها است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سال ۱۳۶۹ برمی گردد، افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی جزو معدود سازمان‌هایی است که مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی را دارد.

محمدی طراحی سیستم آموزشی، پرورشی و توان بخشی، تغییر و اصلاح مداوم نظام آموزشی، آموزش و پرورش گروه‌های مختلف کودکان و دانش آموزان استثنایی با توجه به نیازهای خاص هر گروه، کمک به پیشگیری از بروز ناتوانی‌های جسمی و ذهنی قبل و پس از تولد، اجرای طرح‌های شناسایی و غربالگری، جلب کمک‌های مادی و معنوی مردم، سازمان‌ها، مؤسسات و انجمن‌های توان بخشی و تهیه برنامه‌های آموزشی و پرورشی ویژه برای گروه‌های هدف کودکان و دانش آموزان استثنایی را از اهداف و وظایف آموزش و پرورش استثنایی بر اساس این قانون برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به ماده ۲۳ پیمان‌نامه حقوق کودک صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) عنوان کرد: کشورهای عضو اذعان دارند کودکی که از لحاظ جسمی یا ذهنی معلول است باید از یک زندگی کامل و محترمانه برخوردار باشد به روشی که موجب دستیابی او به بالاترین حد ادغام در جامعه و رشد فردی، فرهنگی و معنوی وی گردد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به فعالیت ۵۵۴ نفر از عوامل اجرایی و آموزشی در مدارس با نیازهای ویژه استان گفت: ۷۷ مدرسه مستقل وضمیمه استثنایی به حدود یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۲۴۴ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

محمدی افزود: ۵۸۹ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر (با بهره هوشی عادی) در مدارس عادی (پذیرا) و با بهره مندی از خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی وحمایتی آموزش و پرورش استثنایی استان تحصیل می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی عملیاتی در سطوح مختلف وبرشمردن هشت شاخص اصلی عملکردی آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: عناوین برنامه عملیاتی نیز جهت اجرا در قالب ۴۱ برنامه اصلی به شهرستان‌ها ومناطق ابلاغ شده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه گفت: همچنین شیوه نامه نظارت وراهنمایی شامل کلیه اقدامات نظارتی این اداره در ابعاد و سطوح مختلف به انضمام ابزارهای نظارتی مربوط می‌باشد که با اجرا و بازخوردهای مناسب به ارتقای کیفیت آموزشی وپرورشی تدوین شده است.

محمدی در بخشی دیگر از سخنان خود ایجاد، توسعه و استقرار کامل ۲۰ مرکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی با هدف ارائه خدمات کلینیکی تخصصی به نوآموزان و دانش آموزان و انجام سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان را از اقدامات انجام گرفته در حوزه آموزش و پرورش استثنایی استان برشمرد.

وی پوشش صد درصدی دانش آموزان آموزش پذیر، پوشش صد درصدی نوآموزان بدو ورود به مدرسه در برنامه سنجش، جذب و استخدام ۳۸ نفر آموزگار، مربی آموزش معلولین و نیروی توان بخشی، برگزاری ۳۴ دوره توانمند سازی برای کارکنان آموزش و پرورش استثنایی، موفقیت ۳۵ نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنکور سراسری در ۳ سال اخیر، اخذ اعتبار ۷۰۰۰ میلیون ریالی جهت احداث زمین چمن در مدارس استثنایی وافتتاح هنرستان نوآوران در سنندج را بعنوان اهم اقدامات عملکردی کیفیت بخشی آموزش و پرورش استثنایی استان برشمرد.

محمدی در پایان خواستار توجه وعنایت ویژه به مدارس استثنایی ودانش آموزان با نیازهای ویژه شد و کمبود واستاندارد نبودن فضای آموزشی، کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود شدید تجهیزات آموزشی وتوانبخشی، مشکلات ایاب وذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه ونگاه بخشی وجزیره ای به آموزش و پرورش استثنایی ار ازچالش های مهم این حوزه عنوان کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا