شهرستان ها

همه برای نجات جوامع بشری از ظلم و ستم و فساد دعا کنیم

کرج- نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: همه ما باید برای نجات جوامع بشری از ظلم و ستم و فساد و برای اصلاح آن‌ها دعا کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی‌همدانی عصر دوشنبه در نوزدهمین جلسه کرسی تلاوت قرآن که با موضوع دعا در قرآن برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دعاهایی که قرآن به ما آموزش داده که در فرصتی که فراهم می‌شود دعا کنیم دعا برای نجات از مفاسد جامعه است؛ یعنی اگر در جامعه مواجه شدیم با فسادهایی، یکی از دعاهای قرآنی این است که برای نجات دعا کنیم «رَبِّ نَجِّنِی وَأَهلِی مِمَّا یَعمَلُونَ» آیه ۱۶۹ سوره مبارکه شعرا است. آیات فراوان دیگری هم شبیه این داریم.

وی بیان کرد: این آیه شریفه مربوط به قوم لوط است و آزار و اذیت‌هایی که قوم لوط نسبت به حضرت لوط داشتند. اذیت می‌کردند، تهدید می‌کردند و آسیب‌ها داشت به خانواده‌اش می‌رسید که اینجا بود که دست به دعا شد. البته بنده در مقام بیان داستان حضرت لوط و قوم لوط نیستم. آن‌ها قومی فاسد بودند که تذکر و نصیحت و ارشادات پیغمبر الهی‌شان در آن‌ها اثر نکرد و آن‌ها نپذیرفتند و اقدام علیه لوط هم کردند؛ او را تهدید کردند و حاضر نشدند که حتی کلام لوط را بشنوند.

اگر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از جامعه‌ای کنار گذاشته شد، فساد جامعه را می‌گیرد

نماینده ولی فقیه در استان البرز تصریح کرد: فساد وقتی توسعه پیدا کند چنین گرفتاری پیش می‌آید. به ناپاکی خودشان افتخار می‌کردند. جامعه فاسد شد. یک نفر و دو نفر هم نبودند؛ جامعه فاسد شد. وقتی امربه‌معروف نباشد در جامعه، همین می‌شود. کسی به دیگری تذکر ندهد به اسم آزادی، به اسم حریم شخصی که به تو ربطی ندارد، به کار خودت برس و … فساد به جامعه کشیده می‌شود و جامعه از بین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: یک‌وقت در خطبه‌ها عرض کردم یکی از توطئه‌هایی که دشمنان برای ما کردند که مربوط به انقلاب هم نبود؛ از قبل از انقلاب، این بود که سفیر انگلیس در خاطراتش می‌گوید: من در کشورهای اسلامی موظف بودم کارهایی را انجام بدهم که یکی از آن چیزها شایع کردن این باور در جامعه مسلمین بود که عیسی به دین خودش موسی به دین خودش.

آیت‌الله حسینی‌همدانی گفت: الان هم این را می‌گویند؛ تا کسی کاری می‌کند می‌گویند ما را که در قبر فلانی نمی‌خوابانند! عیسی به دین خود موسی به دین خود. او در خاطراتش می‌گوید من این را شایع کردم. نتیجه‌اش این است که امربه‌معروف خشک می‌شود. با این کلام یکی از احکام الهی تخطئه شد، خشک شد و از بین رفت. عیسی به دین خود موسی به دین خود و من را در قبر تو نمی‌خوابانند این یعنی به تو ربطی ندارد؛ یعنی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تعطیل!

وی اظهار کرد: بعد می‌دانید که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را اگر در مقابل بقیه احکام الهی بخواهیم وزن‌کشی کنیم مثل جهاد فی سبیل الله و نماز که ستون دین است و روزه که سپر در مقابل آتش است، همه این‌ها را امیرالمؤمنین فرمود که در مقابل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مثل آب دهان است در مقابل دریا؛ یعنی امربه‌معروف انقدر مهم است. همه فریضه‌ها آن موقع برپا می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان البرز بیان کرد: همین‌الان ببینید فساد وقتی در جامعه ریشه‌دار شود دعا که کنیم دعایمان مستجاب نمی‌شود. شهید این ماه این را فرمود. اگر شما امربه‌معروف را ترک کنید شرار شما بر شما حاکم می‌شوند و بعد دعا می‌کنید دعایتان مستجاب نمی‌شود. شرارمان نه‌فقط اینکه حکام شرور می‌شوند؛ حاکم یعنی کسی که تسلط پیدا می‌کند. الان چهار نفر بی‌حجاب سلطه پیداکرده است. از ترس آن ۴ نفر کسی حرفی نمی‌زند و اقدامی نمی‌کند. این می‌شود سلطه.

وی تصریح کرد: الان نیروی انتظامی در دستگاه، حاکم است؛ هیچ حکومتی ندارد. این شرورها قوه را از او می‌گیرند. حاکم یعنی کسی که سلطه دارد که الان سلطه ندارد؛ برای اینکه چهار نفر این‌طور حرف‌های بی‌ربط می‌زنند. البته بحمدالله آرام‌آرام می‌رود به مسیری که درست شود قصه. مردم هم باید همراهی کنند.

من نسبت به عمل شما اعتراض دارم؛ با خودت که کاری ندارم

آیت‌الله حسینی‌همدانی خاطرنشان کرد: یکی از نکات تربیتی که در بیان حضرت لوط با قومش هست که اگر آیات مربوطه را بخوانید متوجه می‌شوید این است که در آیه قبل از آیه ۱۶۹ فرمود «قَالَ إِنِّی لِعَمَلِکُمْ مِنَ الْقَالِینَ» لوط گفت: بدون تردید من از کار زشت شما به‌شدت متنفرم؛ یعنی من با عمل شما مخالف هستم؛ با شخص شما هیچ عداوتی ندارم. هیچ دشمنی ندارم.

وی گفت: الان که ما به کسی تذکر می‌دهیم که حجاب را رعایت کند، با خودش که کاری نداریم؛ عملش دارد جامعه را از بین می‌برد. او امکان دارد اعمالش و کارهای دیگرش یا حتی رابطه‌ای که با خدا دارد جور دیگری باشد. انسان مهربانی باشد، انسان‌دوست باشد، اهل کار خیر باشد. ما اصلاً به آن شخص کاری نداریم… ما با عمل او کار داریم. عمل محل بحث است. شما عمل حرام دارید؛ چه‌کار دارم که خودت چه‌کاره هستی! با تو که دشمن نیستم.

نماینده ولی فقیه در استان البرز اظهار کرد: آیه می‌فرماید خدایا ما را نجات بده از این شهر و روستا و منطقه‌ای که اهل آن ظالم هستند و قرار بده برای ما رهبر الهی و ما را کمک کن؛ یعنی همه ما باید برای نجات جوامع بشری از ظلم و ستم و فساد و برای اصلاح آن‌ها دعا کنیم. این آیه به ما این را یاد می‌دهد که برای نجات پیدا کردن این دعا را بکنیم و از خدا امام زمان را بخواهیم؛ که در این دوره همین می‌شود که برای ما یک رهبر الهی و ولی قرار بده الان حجت بن الحسن را دعا می‌کنیم. این آیه دارد ما را به این سمت هدایت می‌کند و جوامع بشری هم باید یاد بگیرند که آن‌ها هم حضرت حجت را بخواهند.

نجات از سلطه‌گران را فقط و فقط از خدا خواستند

وی بیان کرد: دیگر از این دعا چه می‌فهمیم؟ مطلب دیگر این است که دعا خالصانه برای خدا باشد. یکی از چیزهایی که دعا را به اجابت نزدیک می‌کند خالصانه بودن دعا است. در کنار دعا از دیگری چیزی نخواهیم که خدایا تو و رئیس اداره! خدایا تو و پدرم! خالص خالص برای خدا باشد.

امام جمعه کرج متذکر شد: این‌ها گفتند «یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا» خدایا تو ما را نجات بده. در کنار خدا به کس دیگری اشاره نکردند و ابداً از عشیره و قبیله و ثروت و هیچ‌چیزی هیچ نامی نبردند. گفتند خدایا تو ما را نجات بده. این اخلاص در دعا است. برای از بین بردن سلطه گران و برقراری عدل و داد از غیر خدا کمک نخواستند. فقط و فقط از خدا خواستند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا