شهرستان ها

هنرمندان استقلال فکری خود را حفظ کنند/ تبلور هنر در مسیر انقلاب

شیراز – فیلمنامه‌نویس و چهره شاخص هنر انقلاب فارس در سال ۱۴۰۲ در بخش هنرهای تصویری گفت: هنرمندان نباید نماینده یک جریان سیاسی شده و منتظر حمایت باشند بلکه باید استقلال فکری خود را حفظ کنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: محسن دانشور، فیلمنامه‌نویس و چهره شاخص هنر انقلاب فارس در سال ۱۴۰۲ در بخش هنرهای تصویری در استان فارس است که سعی کرده در بستر فرهنگی و هنری انقلاب تولیدات شاخص داشته باشد و در همین راستا نیز جزو هنرمندان برتر استان فارس نیز شناخته شده است.

دانشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در معرفی خود ابتدا بیان کرد: پنجم اردیبهشت ۱۳۶۹ متولد شده‌ام و ساکن شهر شیراز هستم؛ کارشناسی مدیریت صنعتی خوانده‌ام و پیشه‌ام فیلمنامه‌نویسی و فیلمسازی است. شروع فعالیت هنری‌ام از سال ۱۳۸۸ بوده و امسال نیز توانستم در رقابت با دیگر هنرمندان گرانقدر استان فارس، چهره شاخص هفته هنر انقلاب اسلامی در بخش هنرهای تصویری شوم.

این نویسنده و فیلمنامه‌نویس نام‌آشنای استان فارس، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب گرگ و میش» است که با موضوع خشکسالی و مهاجرت در شهر شیراز ساخته شده و در بهمن ماه ۱۴۰۲ در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش در آمد و برای اولین بار نیز در جشنواره جنبی فیلم فجر استان فارس رونمایی و با استقبال تماشاگران روبرو شد.

وی با «آفتاب گرگ و میش» نیز توانست جایزه بهترین فیلمنامه را از نخستین دوره جشنواره فیلم میراث فرهنگی یزد از آن خود کند و منتخب هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، منتخب نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار، منتخب سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران و منتخب نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شود.

تهیه کننده و تدوینگر فیلم‌کوتاه «حدس فروشنده» همچنین برنده بهترین فیلم مستند از نخستین دوره جشنواره ملی «یاشیل شَهَر» مشکین شهر، برنده بهترین فیلم‌مستند از دومین دوره جشنواره ملی «آسمان»، برنده بهترین فیلم مستند از دهمین دوره جشنواره استانی فیلم‌کوتاه «شیراز»، دارنده لوح افتخار «بهترین تدوین» از شصت و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینما جوان «یاسوج، دنا» بوده و منتخب بخش عکس از شصت و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینما جوان یاسوج دنا و برنده لوح تقدیر و جایزه سوم عکس برای عکس ییلاق سرد شده است.

خواندن نوشتن دیدن و تجربه کردن مهمترین توصیه‌ام به هنرجویان است

نویسنده فیلمنامه سینمایی ممدوک در خصوص آخرین افتخارآفرینی‌هایش نیز گفت: به لطف خدا و با فیلم بلند «آفتاب گرگ و میش» جوایز بسیاری را از آن خود کردم و با نگارش فیلمنامه سینمایی «ممدوک» نیز برنده جایزه و تندیس ملی بهترین فیلمنامه جشنواره ملی میراث فرهنگی و برنده تندیس زرین بهترین فیلمنامه بلند سینمایی از پنجاه و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شدم.

وی در خصوص آخرین وضعیت ممدوک گفت: پروانه ساخت سینمایی فیلمنامه ممدوک از طرف سازمان سینمایی صادر شده و فیلمنامه آن از جهت اینکه هنوز به مرحله تولید نرسیده، قابل تأمل است.

دانشور در توصیه به جوانانی که تازه قدم در این مسیر گذاشته‌اند گفت: اعتقاد همیشگی بنده که همواره نیز بر آن پافشاری کرده‌ام مطالعه (خواندن)، نوشتن، فیلم دیدن، خلوت و تجربه کردن است و این امر چراغ راه موفقیت هنرمندان به ویژه فیلمسازان است و با این ذهنیت است که مسیر رشد و بالندگی هموار شده و هیچ عامل و مانع بیرونی جلودار آن نیست.

هم‌افزایی نهادهای فرهنگی مانع سوخت شدن استعدادهای فرهنگی و هنری می‌شود

از وی در خصوص راهکارهایی برای پیشرفت در این حرفه پرسیدم و گفت: وقتی صحبت از رشد و بزرگی می‌شود فرآیند رسیدن به هدف موانع و چالش‌های فراوانی دارد اما این چالش‌ها دلیلی بر استیصال نیست و نباید ناامید شد.

وی در ادامه مهمترین مشکلات، چالش‌ها و دغدغه‌های خود در این صنف و حرفه را اینگونه توضیح می‌دهد: به نظر بنده بزرگترین چالش، نبودن امکانات و عدم سرمایه لازم و کافی برای تولید آثار هنری است و از آنجا که برخی متولیان فرهنگی و هنری در شناسایی هنرمندان باتجربه و صاحب رزومه درمانده هستند می‌توان گفت اگر اعتبارات اندکی هم وجود داشته باشد اغلب در مسیر ناصحیح صرف می‌شود و علت همه چالش‌ها و موانع، عدم‌آگاهی و شناخت لازم نسبت به هنرمندان باسابقه و صاحب کارنامه است.

از دانشور می‌پرسم چه راهکار، ایده یا پیشنهاداتی جهت بهبود فضای فرهنگی هنری حوزه مربوط به خود دارید و می‌گوید: سازمان‌ها و اصناف هنری اعم از انجمن سینمای جوان، حوزه هنری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای متولی فرهنگ و هنر باید با هم‌افزایی و تعامل، حساسیت بیشتری نسبت به شناسایی ظرفیت‌های هنری داشته باشند تا سبب شود که فیلمساز در مسیر حرفه‌ای قدم بردارد و از سوخت شدن سرمایه‌ها و استعدادهای هنری گمنام جلوگیری شود.

هنرجویان نوپا منتظر حمایت این و آن نمانند

محسن دانشور توصیه‌هایی نیز به تازه‌واردان این حوزه کرد و گفت: از آنجا که چالش‌ها و موانع این حوزه بیشتر متوجه هنرآموزان نوپا است کشف اساتید و کارشناسان متخصص بیش از پیش احساس می‌شود. زیاد مشاهده شده که بسیاری از آموزشگاه‌ها، مؤسسات و اصناف هنری اعم از خصوصی و دولتی در دوره‌های آموزشی‌شان فاقد متخصص و مدرس خبره هستند و همین مساله نیز عاملی است که هنرآموزان، تخصص لازم را کسب نکرده و در مسیر علم اندوزی بدون خروجی مؤثری گام برمی‌دارند. نتیجه اینکه هنرآموزان نوپا پس از دوره‌ای چند ماهه به دلیل عدم پشتوانه تشویقی، نداشتن سرمایه لازمِ و عدم دسترسی به راهنمای متخصص با هزار امید و آرزو به عمر کوتاه دنیای هنری خود پایان می‌دهند.

توصیه دیگر این نویسنده، فیلمساز و تهیه‌کننده نیز این است که هنرآموزان نوپا متأثر از تفکر یا سیاستی خاص نباشند و در انتظار نهاد یا سازمانی برای گرفتن حمایت قرار نگیرند؛ در سخت‌ترین شرایط تلاش کنند و از ظرفیت‌ها و متریال‌های موجود استفاده کرده و خود سبب‌ساز اتفاقات بزرگ شوند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا