شهرستان ها

واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری لمپی اسکین در گلستان آغازشد

گرگان- مدیرکل دامپزشکی گلستان از آغاز عملیات مایه کوبی دام های سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین و برگزاری رزمایش جهادی در مناطق محروم و صعب العبور استان همزمان با دهه مبارک فجر خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی کاووسی شامگاه چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: بالغ بر ۱۱۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) روستایی استان توسط اکیپ‌های دولتی و مراکز مایه کوبی بخش خصوصی در قالب طرح خرید خدمت از تاریخ ۱۲ بهمن سال جاری به مدت ۴۵ روز کاری علیه بیماری لمپی اسکین مایه کوبی می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان افزود: بیماری لمپی اسکین یکی از عوامل ویروسی مهم واگیر در بین جمعیت دام سنگین به شمار می‌رود که هرساله سبب بروز صدمات اقتصادی جبران‌ناپذیری می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری با علائم تب، ندول های پوستی و ورم زیر پوستی تظاهر می‌کند و همچنین عامل این بیماری از طریق نیش حشرات مانند پشه و مگس‌های خونخوار منتقل می‌شود.

کاووسی افزود: اجرای طرح واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری‌ها، مبارزه با انگل‌های خارجی دام‌ها، ویزیت دام‌های بیمار، ضدعفونی و ارائه برنامه‌های آموزشی و بهداشتی دام از جمله خدماتی است که در دهه مبارک فجر گسترش می‌یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان عنوان کرد: اجرای این خدمات به صورت رایگان و در قالب رزمایش جهادی، به صورت همزمان در ۱۴ شهرستان به ویژه مناطق صعب العبور و کمتر برخوردار استان در حال برگزاری است.

کاووسی با اشاره به اقدامات کنترلی و مبارزه با بیماری‌های دامی توسط کارشناسان دامپزشکی افزود: خوشبختانه در حال حاضر هیچ گونه بیماری در جمعیت دامی استان وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی در ایام دهه مبارک فجر هم گفت: شهروندان باید فرآورده‌های خام مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری کنند و برچسب شامل تاریخ تولید، انقضا و محل تولید را مد نظر قرار دهند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا