شهرستان ها

وجود شرکت های دانش بنیان نشانه همت مضاعف برای ارتقای صنعت است

رشت- رئیس مرکز آموزش بازرگانی استان گیلان گفت: وجود ۸۵ شرکت دانش بنیان در گیلان نشانگر همت مضاعف برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های دانش بنیان در عرصه صنعت استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، روهام قلیچی صبح دوشنبه در نخستین مراسم تجلیل از واحدهای شهر صنعتی رشت با رویکرد فناورانه گفت: شرکت‌های برتر شهر صنعتی رشت با معیارهایی همچون تولید و خدمات دانش بنیان، آموزش‌های دانش بنیان برای کارکنان، همکاری با مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی، تجهیز و نوسازی و نوآوری در محصول و فرآیندهای تولید، مورد ارزیابی کمیته‌ای متشکل پارک علم و فناوری، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، شهر صنعتی رشت و مرکز آموزش بازرگانی قرار گرفته و ۱۷ شرکت در این رویداد منتخب و مورد تجلیل قرار گرفتند.

قلیچی در ادامه با بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت حوزه دانش بنیان گفت: برای توسعه دانش در صنعت باید بدانیم مسائل اصلی کشور حول کدام محورها می‌باشد و راه حل مسائل چیست.

وی افزود: امر پژوهش مختص دانشگاه و مؤسسات پژوهشی است ولی حل مسائل و مشکلات کشور در حوزه تکنولوژی وظیفه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس مرکز آموزش بازرگانی استان گیلان با بیان ضرورت ورود دانشگاه‌ها در مباحث دانش بنیان اضافه کرد: توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها امری است که در آن دانشجو باید محور حل مسائل قرار بگیرد و از فضاهای خوب ایجاد شده در دانشگاه‌ها برای فعالیت‌های دانش بنیان با هدف حل مسائل و مشکلات صنعت مورد استفاده قرار گیرند.

وی عدم آشنایی دستگاه‌های اجرایی با قوانین ارزیابی صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان و انواع محصولات و خدمات دانش‌بنیان، عدم همکاری مؤثر دستگاه‌های اجرایی در تعامل با یکدیگر و شناخت محصولات و شرکت‌های بین رشته‌ای، مشکل برخی فناوران استان در حوزه تجاری سازی محصولات، عدم محوریت دانشگاه‌های استان در اکوسیستم دانش بنیان، نقش کمرنگ شرکت‌های خلاق در ورود به حوزه دانش بنیان، کمرنگ بودن استارتاپ ها در جذب سرمایه‌گذار، عدم استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی در انتقال تکنولوژی و دستاوردهای فناورانه به خارج از کشور را از جمله معضلات موجود در این عرصه عنوان کرد.

قلیچی با اشاره به آمارهای موجود گفت: هم اکنون ۸۵ شرکت دانش بنیان در سطح استان گیلان در حال فعالیت هستند و این در حالی است که حداقل ۲۰۰ شرکت صنعتی در استان قابلیت تبدیل شدن به شرکت‌های نوپای دانش بنیان را دارند و این تعداد، نشانگر ضرورت همت مضاعف برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت است.

وی افزود: افزایش رویکرد به سمت دانش بنیان شدن شرکت‌های فعال در گیلان نیازمند ترویج و ارائه مشاوره‌های لازم در این زمینه است که مرکز آموزش بازرگانی و گروه دانش بنیان کاشف آمادگی لازم برای ارائه این مشاوره‌ها را دارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا