شهرستان ها

وحدت علم و ایمان عامل سعادت انسان است

اردبیل- کارشناس برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: هم‌سویی  و وحدت علم و ایمان در حوزه و دانشگاه سعادت بخش انسان و راهگشای توسعه در عصر حاضر است.

علی دژبانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با گرامیداشت ۲۷ آذر سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، در سخنانی اظهار کرد: اخلاق محوری و انطباق علم و ایمان عامل پیشرفت علمی و فرهنگی جوامع است.

وی با اشاره به ضرورت رفع دوگانگی علم و دین در دانشگاه‌ها افزود: مسئولیت اساتید و صاحبان فکر و نظر در دانشگاه‌ها در این حوزه بسیار خطیر بوده و انتظار می‌رود برای جامعه آینده باسوادان به دور از ایمان تربیت نکنیم.

کارشناس فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی استان به فعالیت این اداره کل در بحث حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل در ارتباطی مستمر با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های استان، به برگزاری گفتمان‌های روشنگری و تبیین در خصوص مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی پرداخته و رسالت تبلیغی خود را این حوزه انجام می‌دهد.

دژبانی افزود: با پیشرفت علم، دانش، صنعت و تکنولوژی، نیاز جامعه بشری به «اخلاق و معنویت» افزایش می‌یابد و لازم است به موازات آن دستورات اخلاقی پیامبر اکرم (ص) کاملاً مورد عمل و نظر قرار گیرد. زیرا دنیای دانش، صنعت و فناوری وسایل و ابزارهایی در اختیار بشر می‌گذارد اما هیچ گونه تضمینی ندارد تا جلوی سو استفاده از آنها را بگیرد.

وی هم سویی و وحدت بین علم و ایمان یا دانش و معنویت در حوزه و دانشگاه می‌تواند سعادت بخش و عنصر حیات بخش انسان عصر حاضر بوده و انسان را به مدینه فاضله نائل کند.

تربیت انسان عاری از خشونت مهمترین منشور اخلاقی پیامبر (ص) است

دژبانی جهان و انسان عاری از خشونت و افراطی گری را بهترین منشور تربیتی و اخلاقی برای نوجوانان و جوانان برشمرد و افزود: مهمترین درسی که از زندگی فردی و اجتماعی پیامبر اکرم (ص) می‌توان آموخت و آن درس، بهترین منشور تربیتی و اخلاقی برای نوجوانان و جوانان امروز ایران اسلامی است، جهان و انسان بری از خشونت و افراطی گری است.

وی افزود: شناخت، مطالعه و بررسی تاریخ زندگی پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین (ع) از ابعاد مختلف شخصیتی، فکری، تربیتی، خانوادگی، عقلانی، اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی و عمل به آموزه‌های دینی می‌تواند راهنمای برای بشریت بوده و انسان‌ها را از گمراهی و ضلالت نجات داده و در مراحل مختلف زندگی آنان را موفق کند چرا که ائمه معصومین (ع) به ویژه پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد (ص) الگوی حسنه و محور وحدت مسلمین در مجامع علمی و دینی است.

این کارشناس رسانه گفت: افزایش آمار جرایم، جنایات و انواع کج‌روی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مانند اعتیاد، الکل، طلاق، روابط غیر اخلاقی، خشونت، قتل، جنایت، خیانت، دزدی، فساد و … روشنگر این حقیقت است که اگر اخلاق که بخشی از مکتب پیامبران خداست در جامعه حکم فرما نباشد، علم و صنعت نمی‌تواند سعادت و آرامش بشر را تضمین کند. بلکه استعمار گران و سرمایه داران، علم و صنعت را به نفع خود استخدام کرده و میلیون‌ها نفر را بی خانمان می‌کنند.

دژبانی افزود: اخلاق عالی پیامبر اسلام (ص) امواج انقلاب مقدس اسلام را نخست در جامعه و سپس در جهان پدید آورد و در سایه‌ی این رستاخیز عظیم معنوی پراکندگی به یگانگی، بی پروایی به عفت و پاکدامنی و تکبر عرب به تواضع و مهربانی تبدیل گردید و انسان‌هایی تربیت شدند که تا همیشه نمونه‌های اخلاق به شمار می آیند. اخلاق حضرت محمد (ص) آن قدر عالی و پر ارزش است که خداوند از آن به عنوان «خلق عظیم» یاد کرده است.

وی ایمان و عمل را شاخصه اصلی در تمایز و برتری انسان‌ها از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد و گفت: پیامبر بزرگ اسلام فضیلت و بزرگی را به ایمان و عمل می‌دانست و علی رغم کج رفتاری‌هایی که از قریش دید، اما هنگام فتح مکه آنها را بخشید و آزاد کرد و به لحاظ این اخلاق و منش، در تمام صفات اخلاقی نمونه و الگوی بشریت بوده، هست و خواهد بود.

کارشناس پژوهش و رسانه گفت: پیامبر اسلام توانست با علم، تدبیر، درایت، مدیریت، اخلاق حسنه و انسانی خود در عصر جهالت و نادانی، انسان‌های قسی القلب را به انسان‌هایی خوب تبدیل کند و این مکتب، مدرسه تربیت انسان‌ها و انسان سازی بوده و در تلفیق علم و ایمان الگوی شایسته جوامع انسانی است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا