شهرستان ها

وزش باد شدید توأم با بارش باران و تگرگ در اردبیل

اردبیل – سازمان هواشناسی استان اردبیل با صدور هشدار سطح نارنجی برای امروز و فردا وزش باد شدید توأم با بارش باران و تگرگ را پیش بینی کرد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: حاکمیت جریانات جنوبی و نفوذ سامانه بارشی از اواخر وقت سه شنبه ۲۲ فروردین تا پایان عصر جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ در اردبیل دور از انتظار نیست.

سیاوش محمدی با اشاره به وزش بادهای نسبتاً شدید تا شدید و بارش باران در بیشتر ساعات به صورت رگبار و رعد و برق به ویژه در مناطق جنوبی استان و دامنه‌های کوه سبلان خاطرنشان کرد: انتظار داریم در این ایام شاهد بارش تگرگ در مناطق مستعد به ویژه در کوهپایه‌ها و ارتفاعات و کاهش دمای هوا و بارش برف در ارتفاعات باشیم.

وی منطقه اثر این پدیده جوی را مناطق مرکزی و جنوبی استان و شهرستان گرمی اعلام کرد و گفت: رخداد گردوخاک، آسیب به بعضی از تجهیزات شهری و برون شهری، خسارت به سازه‌های موقتی و گلخانه‌ها، اختلال در عملیات پروازی فرودگاه اردبیل به دلیل رخداد باد جانبی، آبگرفتگی معابر عمومی در مناطق جنوبی و برخی از مناطق مرکزی و سیلابی شدن رودخانه‌ها در سه روز قابل انتظار است.

وی با توصیه به شهروندان در رعایت مسائل ایمنی و تردد برون شهری بیان کرد: شهروندان با توقف انجام عملیات عمرانی و ساختمانی در فضای باز و تقویت و محافظت از سازه‌های موقتی و آسیب پذیر در برابر باد، اجتناب از توقف در زیر ساختمان‌های نیمه کاره و درختان خشک و اجتناب از توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها و احتیاط در انجام فعالیت‌های کوهنوردی آسیب‌های کمتری را متحمل می‌شوند.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی تا قبل از ظهر فردا سه شنبه ۲۲ فروردین با حاکمیت سامانه پرفشار در سطح زمین آسمان بیشتر مناطق استان ابری توأم با هوای نسبتاً خنک در مناطق شمالی و نوار شرقی با مه رقیق بوده و در مناطق مرکزی به دلیل وزش باد تند جنوبی خیزش گرد و خاک و در مناطق کوهستانی و ارتفاعات بارش پراکنده باران احتمال می‌رود.

محمدی افزود: از عصر روز سه شنبه با تغییر جهت جریانات و نفوذ سامانه کم فشار سطح زمین، وزش بادهای تند جنوبی به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی همراه با افزایش محسوس دمای هوا آغاز می‌شود.

وی با اشاره به احتمال شدت سرعت وزش باد تصریح کرد: وقوع گرد و خاک در مناطق مرکزی در این روز و روز چهارشنبه دور از انتظار نیست.

محمدی ادامه داد: از روز چهارشنبه ۲۳ فروردین با نفوذ سامانه بارشی به استان به تدریج بر میزان ابرها افزوده شده و تا اواخر وقت جمعه ۲۵ فروردین ضمن وزش بادهای نسبتاً شدید تا شدید بارش باران به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی استان غالباً به صورت رگبار باران گاهی توأم با رعد و برق و تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین از اواخر وقت پنج شنبه تا صبح روز شنبه ۲۶ فروردین شاهد کاهش محسوس دمای ماکزیمم در سطح استان خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش نسبی دمای هوا بارش در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود که توجه به هشدار هواشناسی استان سطح نارنجی شماره ۴ اردبیل تاکید می‌شود.

محمدی اضافه کرد: طی این مدت برای مناطق شمالی استان بارش پراکنده باران گاهی توأم با وزش باد تند به ویژه در روز پنج شنبه انتظار می‌رود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا