شهرستان ها

وعده رئیسی به بجنوردی‌ها در آستانه تحقق/ پساب به پتروشیمی می‌رود

بجنورد- انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی این شهر یکی از دستورات مهم رئیس جمهور در سفر به خراسان شمالی بود و اینک این پروژه مسیر خود را با سرعت طی می‌کند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: تیر ماه سال گذشته بود که حجت الاسلام رئیسی با تیم همراه به خراسان شمالی سفر کرد؛ رئیس جمهور در یکی از بازدیدهای خود به پتروشیمی خراسان رفت تا عملکرد این مجموعه را مورد بررسی قرار دهد.

در این بازرسی نکته مهمی توجه‌ها را جلب کرد؛ استفاده پتروشیمی از آب‌های با کیفیت چاه‌های موجود از یک سو و هدر رفتن پساب بجنورد از سوی دیگر؛ این در حالی بود که آب بجنورد هم اکنون از سد شیرین دره که مخصوص کشاورزی تعبیه شده تأمین می‌شود و همین امر سبب شده آب شرب شهروندان بد طعم و بد بو باشد.

رئیس جمهور در این بازدید با تاکید بر اینکه حل این مشکل مدیریتی است، گفت: باید انتقال پساب به پتروشیمی انجام شود.

این دستور که می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات آب شرب شهر و خصوصاً روستاهای اطراف را حل کند، از همان ابتدا مورد مطالبه مردم قرار گرفت.

طی این یک سال اتفاقات متعددی پیرامون این دستور رقم خورد؛ مجموعه پتروشیمی پروژه انتقال پساب و ساخت تصفیه خانه را کلید زد اما یک مشکل اساسی در این بین وجود داشت و آن هم عدم توافق پتروشیمی و وزارت نیرو بر سر قیمت فروش پساب بود.

همین امر سبب شد پروژه با کندی مواجه شود و مدتی نیز متوقف شد.

خبرگزاری مهر پیرامون این موضوع گزارش‌هایی تهیه و منتشر کرد؛

مردم برنده توافق پتروشیمی خراسان و وزارت نیرو هستند

انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی بخشی از مشکلات را حل می‌کند

پروژه انتقال پساب به پتروشیمی خراسان شمالی پیشرفت مناسبی دارد

حجت الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی به ماجرا ورود کرد و ۲۴ تیر ماه اظهار داشت: انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی بخشی از مشکلات آب استان را حل خواهد کرد.

وی بیان داشت: مسئولان برای اجرای سریع‌تر این پروژه اقدامات لازم را انجام دهند.

پیگیری ویژه وزیر کشور برای انجام پروژه

در این بین وزیر کشور نیز به خراسان شمالی سفر کرد و در این سفر انتقال پساب به پتروشیمی را به صورت اختصاصی مورد پیگیری قرار داد.

وزیر کشور در این سفر به خبرنگاران گفت: صحبتی با وزارت نیرو انجام شده و همه چیز برای توافق آماده است.

احمد وحیدی بیان کرد: استفاده از آب خاکستری در صنایع موجب صرفه‌ جویی در منابع آبی موجود خواهد شد.

وی در این بازدید افزود: مسئولان مربوطه در اجرای این طرح اهتمام ویژه داشته باشند و به اجرای آن سرعت ببخشند.

پس از کش و قوس‌های فراوان، این اقدام به سرانجام رسید و قراردادی بین پتروشیمی و وزارت نیرو منعقد شد.

خط انتقال پساب به اتمام رسیده است

محمد رضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مهم‌ترین مصوبه سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی اجرای طرح انتقال پساب فاضلاب بجنورد به شرکت پتروشیمی خراسان بود.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: اجرای این طرح که به واسطه مخاطرات زیست محیطی و رها بودن پساب فاضلاب بجنورد یکی از مطالبات به حق مردم منطقه است طی سالیان اخیر چاره‌جویی نشده بود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: تأمین آب پایدار برای صنعت مهم و استراتژیک پتروشیمی یکی دیگر از دلایل اهمیت اجرای این طرح است.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون اجرای بخش اول این طرح مهم با تکمیل خط انتقال به پایان رسیده است.

وعده رئیسی به بجنوردی‌ها در آستانه تحقق/ پساب به <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%be%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c'>پتروشیمی</a> می‌رود

حسین‌نژاد خاطر نشان کرد: وزارت نیرو در راستای اجرای این طرح در حوزه هزینه آب‌بهای پساب ملاحظاتی داشت که پس از پیگیری‌های متعدد به مرحله نهایی رسید و اجرای تصفیه‌خانه به عنوان بخش دوم کار نیز به زودی با انتخاب پیمانکار شروع خواهد شد.

استاندار خراسان شمالی گفت: دولت مردمی سیزدهم پای وعده‌های خود به مردم ایستاده و در راستای رفع مطالبات مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

مشکلات بر سر راه پروژه انتقال پساب حل شد

سید محمد پاکمهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سفرهای استانی رئیس جمهور می‌تواند برکات متعددی داشته باشد اما شرط آن اجرای پروژه‌ها از طریق پیگیری مسئولان استانی و ملی است.

نماینده بجنورد در مجلس با تاکید بر اینکه انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی بود، گفت: مشکلات متعددی بر سر راه این پروژه قرار داشت اما به تدریج مشکلات حل شد.

وی افزود: اکنون قرارداد نهایی بین وزارت نیرو و پتروشیمی خراسان منعقد شده و اقدامات لازم برای ساخت تصفیه خانه و انتقال آغاز شده است.

پاکمهر با اشاره به نامطلوب بودن پیشرفت برخی از مصوبات گفت: تعدادی از دستگاه‌های اجرایی در جذب اعتبارات کم توان هستند و آن‌طور که باید تاکنون اقدامات مثبتی انجام نداده‌اند که لازم است فعال‌تر شده و بودجه‌های مربوط جذب شود.

پایان پروژه تا بهار سال آینده

یوسف حسنی، مدیرعامل پتروشیمی خراسان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وقتی رئیس جمهور وضعیت چاه‌ها را مشاهده کرد که از سفره‌های آب زیرزمینی و رودخانه‌ها استفاده می‌کنیم دستور داد که انتقال پساب بجنورد حتماً انجام شود.

وی برای ایجاد شبکه فاضلاب در بخش‌هایی از شهر بجنورد که هنوز لوله کشی نشده، اعلام آمادگی کرد و گفت: اکنون بجنورد دارای ۷ میلیون متر مکعب پساب است؛ اما ما ظرفیت ۱۳ میلیون متر مکعب را آماده کردیم، زیرا به فکر توسعه نیز هستیم.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان به تشریح هزینه‌های انجام شده از سوی پتروشیمی به منظور ایجاد شبکه انتقال پساب پرداخت و گفت: در فاز اول ۳۰۰ و در فاز دوم که ایجاد تصفیه خانه است ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

وعده رئیسی به بجنوردی‌ها در آستانه تحقق/ پساب به <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%be%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c'>پتروشیمی</a> می‌رود

وی تصریح کرد: از بهمن ماه سال گذشته ایجاد خط انتقال آغاز شد و تا اواخر آذر به پایان خواهد رسید، اما برای ساخت تصفیه‌خانه در انعقاد قرارداد با وزارت نیرو به مشکل خوردیم.

حسنی افزود: یک سال پیگیری می‌کردیم که در نهایت طی هفته‌های گذشته این قرارداد منعقد شد.

وی اضافه کرد: اگر زودتر این قرارداد منعقد می‌شد تا پایان تابستان کل پروژه به اتمام می‌رسید؛ اما اکنون باید تا بهار سال آینده منتظر باشیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا