شهرستان ها

پایانه کوزه رش سلماس راه اندازی می شود

ارومیه – استاندار آذربایجان غربی از توافق با ترکیه برای راه اندازی پایانه کوزه رش سلماس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصادق معتمدیان در گفتگوی خبری با اشاره به هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان، افزود: آذربایجان غربی تنها استان جمهوری اسلامی ایران بوده که مرز مشترک با ترکیه داشته و از طریق سه پایانه اصلی بازرگان، رازی و سرو با این کشور در ارتباط است.

وی در ادامه از توافق برای راه اندازی پایانه کوزه رش سلماس در نشست اخیر وان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به هم مرز بودن کوزه رش سلماس با گلینجک توافقاتی برای راه اندازی پایانه چهارم آذربایجان غربی با ترکیه در این منطقه صورت گرفته که افزایش با مبادلات مرزی دو طرف را منجر خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با ایجاد تعادل در حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، صادرات آذربایجان غربی به ترکیه در یک بازه زمانی مشخص افزایش و به ۱.۵ میلیون تن خواهد رسید.

نقش کلیدی آذربایجان‌غربی در توسعه تجارت با کشورهای اروپایی

وی همچنین با بیان اینکه آذربایجان غربی دروازه اتصال ایران به اروپا است، خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی از طریق مرز رازی خوی به وان و سپس آنکارا در ترکیه و در نهایت اروپا متصل بوده و همچنین با اتصال خطوط ریلی مرز رازی به وان و سپس بندر مرسین، ترانزیت و صادرات بین دو کشور انجام می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی به وجود سه فرودگاه در این استان نیز اشاره کرد و افزود: فرودگاه‌های ارومیه، ماکو و خوی هر سه بین المللی بوده و تدابیر لازم برای تبدیل یکی از این فرودگاه‌ها به مرز رسمی هوایی اندیشیده شده است.

معتمدیان همچنین با اشاره به قرار گرفتن آذربایجان غربی در مسیر کریدورهای اصلی منطقه و سابقه تاریخی جاده ابریشم، اضافه کرد: به دنبال استفاده از ظرفیت بی نظیر اتصال آذربایجان غربی به ترکیه، مدیترانه و اروپا و زیرساخت‌های منطقه برای توسعه تجارت بین الملل هستیم.

آذربایجان‌غربی در توسعه تجارت بین المللی کشور تأثیر گذار است

وی در ادامه با بیان اینکه آذربایجان غربی با داشتن ۹ گمرک فعال، بیشترین گمرکات کشور را در خود جای داده، افزود: آذربایجان غربی جایگاه والایی در تجارت بین الملل داشته و به عنوان مثال سالانه ۷۰۰ هزار تن کالا از مرز رازی خوی به بندر مرسین ترکیه صادر می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر گسترش دیپلماسی منطقه‌ای و همکاری با کشورهای همسایه نیز اشاره کرد و یادآور شد: پس از برگزاری ۵ نشست مشترک بین استان‌های هم مرز ترکیه با آذربایجان غربی و بعد از یک وقفه ۸ ساله، اخیراً ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی با استان‌های وان، آغری، ایغدیر و حکاری برگزار شد.

معتمدیان همچنین با اشاره به جزئیات برگزاری نشست و دیدارها با استانداران ۴ استان ترکیه با همراهی هیئتی عالی رتبه از مدیران و فعالان اقتصادی آذربایجان غربی، افزود: در راستای پیشبرد توافق رؤسای جمهور ایران و ترکیه جهت تحقق تراز ۳۰ میلیارد دلاری تجارت بین دو کشور، تصمیماتی در نشست اخیر وان درخصوص گسترش همکاری‌های تجاری و ترانزیتی و افزایش تردد کامیون‌ها اتخاذ شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا