شهرستان ها

پرداختی‌های پایین به پرستاران جزو مشکلات مهم حوزه درمان در تبریز

تبریز- مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز کمبود تعداد پرستاران و میزان پرداختی‌های پایین به آنان جزو مشکلات مهم حوزه سلامت و درمان عنوان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف اشرفی ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز پرستار اظهار داشت: دو شهرستان سراب و مراغه دارای دانشکده مستقل پرستاری هستند و به جز این دو شهرستان، در مجموع ۴۳ مرکز بیمارستانی در استان داریم که ۲۸ مورد آن دولتی، ۲ مورد تأمین اجتماعی و سه بیمارستان نیز مربوط به نیروهای مسلح است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و عضو هیأت مدیره نظام پرستاری تبریز با اشاره به جمعیت ۱۴ هزار نفری گروه پرستاری استان شامل پرستاران اتاق عمل، بیهوشی، کمک پرستار و غیره گفت: نسبت به هر تخت ۸۲ صدم پرستار داریم که این مقدار در سطح کشور ۹۵ صدم بوده و استاندارد وزارت بهداشت نیز ۱.۸ عنوان شده که البته با میانگین دنیا که ۴ است، فاصله زیادی داریم.

اشرفی ادامه داد: ۷۳ درصد پرستاران استان را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل می‌دهند. همچنین هفت هزار تخت بیمارستانی در استان داریم که در اکثر مناطق، ضریب اشغال آنها بالای ۸۰ درصد است.

وی با تاکید بر ضرورت اعمال فوق العاده خاص در حقوق پرستاران گفت: همانطور که این قشر در ایام کرونا با فداکاری‌های بیشمار به جامعه خدمت کردند، ما نیز وظیفه مراقبت و تأمین خواسته آنان را داریم.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و عضو هیأت مدیره نظام پرستاری تبریز همچنین از لزوم صدور مجوزهای جذب پرستار گفت: با این امر شاهد افزایش تعداد کادر پرستار خواهیم بود.

جبران کمبود پرستاران مطالبه مستقیم مردم است

مهدی ظلّی، رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری تبریز نیز در این نشست جبران کمبود پرستار را مطالبه مستقیم مردم عنوان کرده و گفت: آسیب کمبود تعداد پرستاران مستقیماً متوجه بیمار و خانواده او خواهد بود. وقتی نیرو کم است مجبوریم به صورت اضافه کاری از همکاران موجود بهره ببریم که موجبات خستگی آنان را فراهم خواهد کرد.

وی مبلغ پرداختی به ازای اضافه کاری پرستاران را بسیار پایین عنوان کرده و گفت: این مبلغ ساعتی از ۱۵ الی ۲۵ هزار تومان است که بسیار کم بوده و علاوه بر آن با تأخیر هشت ماهه نیز پرداخت می‌شود.

ظلی موضوع اختصاص فوق العاده خاص به پرستاران را یکی از ضروریات عنوان کرده و گفت: باید به وعده‌هایی که توسط مسئولان در روز پرستار مطرح می‌شود، عمل کرد تا مانع از دلسردی‌های این قشر شویم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا