شهرستان ها

پروازهای فرودگاه گناباد برقرار شد/تحقق آرزوی ۳۰ ساله مردم

گناباد- دقایقی قبل با فرود نخستین پرواز هواپیمای مسافربری در فرودگاه شهدای گناباد، آرزوی ۳۰ ساله مردم جنوب خراسان رضوی محقق و پروازهای این فرودگاه برقرار شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – هادی شمسی ثانی: شهرستان گناباد در جنوبی ترین منطقه استان خراسان رضوی از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه‌های گردشگری، اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار است که وجود قنات قصبه به عنوان اولین و تنها اثر تاریخی ثبت شده استان در یونسکو و همچنین ثبت نظام زراعت زعفران مبتنی بر آبدهی قنات به عنوان سومین میراث جهانی کشاورزی ایران در سازمان خوار و بار ملل متحد (فائو) تنها بخشی از این ظرفیت‌های گردشگری است.

وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی متعدد از جمله دانشگاه علوم پزشکی که دانشکده پزشکی این دانشگاه سال گذشته موفق شد برای نخستین بار به همراه چهار دانشکده پزشکی کشور در بین ۶۵ دانشکده پزشکی اعتباربخشی شده، صلاحیت ۳ ساله دوره آموزش در رشته پزشکی عمومی را کسب کند از جمله ظرفیت‌های علمی این منطقه است.

قرار داشتن گناباد در مسیر ورودی استان‌های جنوبی کشور به استان خراسان رضوی و همجواری با ۱۵ شهرستان جنوبی این استان و شمال خراسان جنوبی از دیگر مزیت‌های این شهرستان است.

با توجه به فاصله حدود هزار کیلومتری گناباد از پایتخت کشور و فاصله ۲۷۰ کیلومتری از مرکز استان، بی شک فراهم آوردن امکانات حمل و نقل سریع و راحت به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه و پیشرفت می‌تواند نقش اساسی و تأثیرگذاری در توسعه اقتصادی، صنعتی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری ایفا کند.

پروژه فرودگاه شهدای گناباد که از حدود ۳۰ سال قبل آغاز شده است تا سال ۱۳۹۰ تحت مالکیت وزارت کشور بود و پس از واگذاری به شرکت فرودگاه‌ها در ۱۲ سال گذشته تحت عملیات احداث سطوح پروازی، ترمینال و سایر اماکن فرودگاهی قرار گرفت و با هزینه‌ای بالغ بر شش هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران احداث شد.

با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر مردم این شهرستان، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان‌های بجستان، رشتخوار، مه‌ولات، خواف در خراسان رضوی و نیز شهرستان‌های فردوس، سرایان، خضری و قائن در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می‌شوند.

فرودگاه شهدای گناباد که چهارم خرداد ۱۴۰۲ همزمان با دهه کرامت، با به زمین نشستن هواپیمای حامل رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی به صورت رسمی افتتاح شده بود به دلیل عدم برقراری پروازهای آن نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده بود ولی از ۹ مهرماه با آغاز فروش اینترنتی بلیط اولین پرواز تهران به گناباد موجی از شادی در بین اقشار مختلف مردم همزمان با هفته وحدت به راه افتاد؛ شادی و نشاطی که امروز با نشستن اولین هواپیمای مسافری، سرور و شادی ولادت باسعادت ختمی مرتبت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) را برای مردم منطقه مضاعف کرد و روزی خاطره انگیز را برای آنها رقم زد.

انتقال اولین گروه مسافران از تهران به گناباد با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی وارش

فرماندار گناباد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فرودگاه شهدای این شهر عصر امروز سه شنبه ۱۱ مهرماه با انتقال اولین گروه مسافران از تهران به گناباد توسط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی وارش با ظرفیت ۱۵۰ نفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: پرواز برگشت این هواپیما هم ساعت ۱۴ امروز از گناباد به تهران انجام می‌شود.

رضا نصیری گفت: بعد از افتتاح رسمی این فرودگاه، عدم برقراری پروازهای آن به یک مطالبه مهم مردمی تبدیل شده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده این مهم امروز محقق شد.

وی با بیان اینکه از این پس، هفته‌ای یک پرواز رفت و برگشت توسط شرکت هواپیمایی وارش بین تهران و گناباد انجام می‌شود، اظهار کرد: در صورت فراهم شدن شرایط لازم یک پرواز هم در هفته توسط شرکت هواپیمایی ماهان انجام خواهد شد تا تعداد پروازهای این فرودگاه به دو پرواز در آینده افزایش یابد.

اختصاص حدود ۲ هزار میلیارد ریال به فرودگاه گناباد از ابتدای دولت سیزدهم

رئیس فرودگاه منطقه‌ای شهدای گناباد هم در گفتگو با خبرنگار مهر، از اختصاص حدود هزار میلیارد ریال به این فرودگاه از ابتدای امسال تا کنون خبر داد و افزود: از این مبلغ ۹۴۵ میلیارد ریال برای اجرای طرح توسعه فرودگاه اختصاص یافته است که عملیات اجرایی آن بعد از برگزاری مناقصه و واگذاری به پیمانکار آغاز خواهد شد.

مهدی توکلی کندری تصریح کرد: ۳۰ میلیارد ریال برای ساخت نیروگاه برق، ۱۰ میلیارد ریال برای نصب تجهیزات برق و ۱۰ میلیارد ریال به منظور تکمیل و توسعه ساختمان اداری از جمله اعتبارات اختصاص یافته به فرودگاه شهدای گناباد از ابتدای امسال است.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به فرودگاه شهدای گناباد اختصاص یافته است، اظهار کرد: علاوه بر این میزان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طی ۲۸ سال گذشته برای احداث و تکمیل فرودگاه گناباد هزینه شده که با توجه به تحولات اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، ارزش امروز سرمایه صرف شده برای این طرح ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

یادآور می‌شود، فرودگاه منطقه‌ای شهدای گناباد با وسعت ۳۸۰ هکتار با دو هزار و ۷۰۰ متر باند دارای عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و سومین فرودگاه خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا