شهرستان ها

پوستر جایزه کتاب سال فارس رونمایی شد

همزمان با روز قلم؛

آیین رونمایی از پوستر جایزه کتاب سال فارس همزمان با روز قلم برگزار شد.


به گزارش ایلنا، معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برگزاری چهارمین دوره کتاب سال فارس با همراهی نویسندگان و اهالی قلم بیان کرد: این جشنواره به عنوان موتور متحرکه برای جامعه بزرگ استان فارس به عنوان استانی که در حوزه کتاب و کتاب شانسی، تالیف و نویسندگی جز شاخص ترین استان ها است، برگزار می شود.

غلامرضا خوش اقبال در نشست خبری رونمایی از پوستر چهارمین دوره جایزه کتاب سال فارس افزود: جایزه کتاب سال فارس همراه و همسو با عقبه تاریخی استان در حوزه نویسندگی و تالیف کتاب پیش می رود و جای مسرت است که امسال قدم ویژه ای مانند سال‌های گذشته برداریم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته جایزه کتاب سال در ۱۲ حوزه کار را پیش برد که در دو حوزه ادبیات کودک و نوجوان،  ایثار و دفاع مقدس آثار خوبی داشتیم. 

خوش اقبال گفت: در دوره گذشته بحث گویش ها و شعر با گویش محلی شیراز مورد توجه داوران کتاب سال قرار گرفت و این برای ما حائز اهمیت بود.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۴ اثر به عنوان کتاب برگزیده به مرحله دوم جایزه کتاب سال راه یافت، عنوان کرد: ۹ عنوان کتاب برگزیده و ۱۷ عنوان شایسته تقدیر بود.

خوش اقبال با اشاره به چهارمین دوره کتاب سال گفت: امسال زمان بیشتری به جمع آوری آثار اختصاص داده شد و همزمان با روز قلم از پوستر و فراخوان جایزه کتاب سال  رونمایی می شود تا آثار بیشتری در این حوزه جمع شود.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ارسال شد و همه جوانب در نظر گرفته شد که در بهترین شرایط داوری و اعلام آثار باشد.

به گفته خوش اقبال در چهارمین دوره جایزه کتاب استان فارس آثار نویسندگان از ۱۸ تیر دریافت  و تا ۳۰ شهریورماه ادامه دارد.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به موضوعات چهارمین دوره جایزه کتاب سال گفت: جایزه کتاب سال در موضوعات روانشناسی، علوم محض، هنر، سرگرمی، ادبیات، تاریخ جغرافیا، ادبیات انقلاب اسلامی، کودک و… است  و امسال نگاه ویژه ای به خانواده و تاثیر کتاب و کتابخوانی در خانواده به عنوان شاخص ویژه است و به موضوعات جایزه کتاب سال اضافه شده است.

خوش اقبال گفت: خانواده و تمام حوزه هایی که حول محور خانواده است این ارزش را برای نویسندگان استان قائل شده ایم که در این حوزه فعالیت کنیم.

وی تصریح کرد: شرایط شرکت در جایزه کتاب سال این است که اثار از فروردین ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۱ چاپ شده است.

خوش اقبال افزود: در جایزه کتاب سال کتاب های درسی و کمک آموزشی شامل نمی شود و کتاب هایی داوری می شود که کارت سبز ان توسط دبیرخانه تهیه شده باشد. 

خوش اقبال بیان کرد: جایزه کتاب سال استان جریان خوبی در پویش کتاب و کتابخوانی به همراه دارد.

وی در خصوص داواران جایزه کتاب سال گفت: داوران نیز تا زمانی که جایزه کتاب سال مشخص نشود معرفی نمی شوند.

خوش اقبال معیارهای داوری جایزه کتاب سال را تازگی و نوآوری در موضوع، ساختار، پرداخت و نگاه کتاب،رعایت استانداردها در ساخت، فصل بندی، نگارش، دستور زبان و واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ در آثار تحقیقی و پژوهشی،بهرهمندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب،استحکام و زیبایی زبان و التزام به ارزشهای فرهنگی، دینی و انسانی بیان کرد.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود:  برخورداری از قدرت اقناع و تأثیرگذاری عمیق بر مخاطب، رعایت استانداردهای تألیف، تصحیح و ترجمه، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروفچینی، صفحهآرایی، چاپ، صحافی و طراحی جلد نیز از دیگر معیارهای داوری جایزه کتاب سال است.

اهالی قلم پیشران عرصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است

همچنین مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی فارس ضمن تبریک روز قلم  گفت: جایگاه قلم در جامعه امروزی آنطور که باید نیست و باید روزی بیاید که در همه جنبه مادی و معنوی بیش از آنچه هست به اهالی قلم ارج نهاده شود.

حمیدرضا قانعی با بیان اینکه اهالی قلم پیشران عرصه های اجتماع،  فرهنگی، اقتصادی و… خواهند شد، یادآور شد: این درحالی محقق می شود که جایگاه صاحبان قلم را آنطور که باید ارج نهیم.


انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا