شهرستان ها

پیامبر در واقعه غدیر رأی زنان را در عرصه سیاست موثر دانستند

قم- استاد حوزه علمیه گفت: پیامبر در واقعه غدیر خم رأی زنان را در کنار رأی مردان در عرصه سیاست و بیعت با امیرالمومنین (ع) موثر برشمردند که این امرمسئولیت پذیری آحاد جامعه را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان عصر شنبه در اجتماع بانوان ۱۲۰ ملیت که در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد اظهار داشت: در واقعه غدیر بانوان نیز با امیرالمومنین (ع) بیعت کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بانوان در واقعه غدیر به صورت فرد به فرد با امیرالمومنین (ع) بیعت کردند افزود: این بیعت یک امر سیاسی بوده و نشان دهنده آن است که ما می‌خواهیم ولی خدا را یاری دهیم به این بدان معناست که بدون یاری ولی خدا کارها به پیش نخواهد رفت.

حجت الاسلام پناهیان تاکید کرد: بیعت به نوعی نشان دهنده مسئولیت پذیری مردم در کنار مسئولیت پذیری ولی خداست که در این راستا فرقی بین زنان و مردان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: پیامبر اسلام در واقعه غدیر خم رأی زنان را در کنار رأی مردان در عرصه سیاست و بیعت با امیرالمومنین (ع) موثر برشمردند که این امر نشان دهنده مسئولیت پذیری آحاد جامعه در یاری رساندن ولی خدا است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از خطبه غدیر بیان داشت: پیامبر اسلام وقتی فرمودند هر کس که من مولای او هستم از این پس علی مولای اوست، برای دو گروه دعا کردند و فرمودند خداوندا هر کسی علی را پشتیبانی می‌کند او را حمایت کن و هر کسی علی را نصرت می‌دهد به او نصرت برسان.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام دو گروه را در خطبه غدیر نفرین کردند و فرمودند خداوندا کسانی که با علی دشمنی می‌کنند آنان را دشمن بدار و کسانی که علی را خوار می‌کنند آنان را ذلیل کن.

حجت الاسلام پناهیان ابراز داشت: زنان به عنوان بهترین سفیران امر ولایت و امامت در جهان هستند و موضوع ولایت در حقیقت احساس مسئولیت انسان‌ها و عزت دادن خداوند به انسان‌ها است و در زمینه ولایت پذیری تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد.

وی با بیانی که امیرالمومنین (ع) به بیعتی که مردم با او بستند وفادار ماندند، اما مردم نسبت به این امر وفاداری نداشتند افزود: اگر ولی خدا در جامعه اسلامی نباشد مزدوران و قدرت طلبان اجازه قدرت گرفتن مردم را نمی‌دهند.

استاد حوزه علمیه عنوان داشت: در واقعه غدیر یک حزب می‌خواست در برابر پیامبر اسلام بایستد و آنان وقتی فهمیدند قرار است امیرالمومنین (ع) به عنوان خلیفه مسلمین معرفی شود و مردم قدرت بگیرند به دنبال ترک آن جلسه بودند اما پیامبر اسلام وقتی فهمیدند افرادی می‌خواهند جلسه را ترک کنند دستور دادند که همه برگردند و در جمع حاضر باشند.

حجت الاسلام پناهیان بیان داشت: در واقعه غدیر خم شاهد بودیم که همه مردم در امر ولایت و بیعت مشارکت داشتند و امیدواریم روزی برسد که مردم سالاری دینی زیر سایه ولایت در تمامی جهان برقرار باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا