شهرستان ها

چشم مردم به دست و کلام هنرمند است/ جهانی شدن هنر انقلاب

ساری- احمد ایرانی نسب شاعر و هنرمند انقلابی مازندران معتقد است، چشم مردم به دست و کلام هنرمندان است و از آنان تاثیر می گیرند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- رضا شریعتی: خبرگزاری مهر در راستای رویکرد فرهنگی و هنری خود و همچنین حمایت از هنرمندانی که با رویکرد انقلابی و اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی گام بر می‌دارند، پرونده معرفی چهره‌های برتر هفته هنر انقلاب را در دستور کار خود قرار داد.

احمد ایرانی نسب، شاعر مازندرانی متولد سال ۶۶ که علاقه‌اش به شعر به دورانی برمی‌گردد که دانش‌آموز بوده و در آن زمان در کنگره‌های شعر دانش‌آموزی شرکت می‌کرده و به گفته خودش به لطف خدا در سال ۱۳۸۴، در مقطع دبیرستان مقام اول شعر ساری و مقام سوم استان را کسب کرده و همین اتفاق در ایام نوجوانی انگیزه‌ای شد تا بتواند شعر را ادامه بدهد.

با او هم کلام می‌شویم و از وی در خصوص مهم‌ترین شاخصه هنر انقلاب می‌پرسیم. ایرانی نسب در این باره می‌گوید که هنر انقلاب باید به روز باشد و در بزنگاه‌های ملی، مذهبی و سیاسی وارد صحنه شود و خط مشی را هنرمندان به جامعه انتقال دهند این به روز بودن مهم است.

از او در خصوص مهم‌ترین دغدغه‌های شاعران جوان می‌پرسم که می‌گوید: توجه به مشکلات اجتماعی مردم و حتی معضلات در سطح ملی و بلکه بین‌المللی است. بسیاری از شاعران خودشان را مکلف می‌دانند که در بزنگاه‌های اجتماعی و سیاسی مواضع مناسب را با زبان شعر بیان کنند. برای نمونه اینکه در وصف موضوعات مختلفی همچون انتخابات، حوادث جهان اسلام، مقاومت فلسطین و غیره شعر می‌گویند.

نقاط قوت هنر انقلاب

ایرانی نسب با اشاره به نقاط قوت هنر انقلاب می‌گوید همه هنرمندان در این حوزه پای کار هستند و عرصه را عرصه جنگ فرهنگی و خودشان را سرباز این نظام می‌دانند. دوستان ما در جبهه‌ها شهید شدند ولی هنرمندان از قلمشان و هنر استفاده می‌کنند چون افسران جنگ نرم هستند.

وی از نقاط ضعف هنر انقلاب را موازی کاری دستگاه‌های انقلابی و فرهنگی می‌داند و باور دارد اگر دستگاه‌ها ید واحده شوند و با هم مسیری را بروند کار بزرگ‌تری شکل می‌گیرد.

دیدار با رهبری و جهانی شدن هنر انقلاب

این شاعر جوان در خصوص دیدارش با مقام معظم رهبری و طریقه جهانی شدن هنر انقلاب می‌گوید: پانزده رمضان امسال در محضر مقام معظم رهبری بودم، یکی از شاعران ما علی سلیمیان از اصفهان شعری پیرامون فلسطین و غزه خواند، حضرت آقا فرمودند چقدر خوب است آثار بین المللی که داریم ترجمه شود و به دست جهانیان برسد ما باید جهانی شویم، ترجمه آثار نکته مهم و کلیدی است.

چشم مردم به دست و کلام هنرمند است/ جهانی شدن هنر انقلاب

رویش‌های جدیدی داریم

وی در خصوص استقبال از هنر انقلاب نیز می‌گوید در دهه‌های اول انقلاب موج عظیمی از هنرمندان به دامان انقلاب آمدند و خط مشی انقلابی و جهادی را طی کردند ولی از اواخر دهه هفتاد یا اوایل دهه هشتاد این زنجیره که باید به نسل بعد می‌رسید جدا شد و فاصله‌ای بین هنرمندان قدیم و جدید افتاد فکر می‌کنم اواخر هشتاد و اوایل دهه نود این حلقه وصل شد و هنرمندان جوان به این عرصه آمدند و هم شاعران و هم هنرمندان انقلاب با تلاش روز افزون گسستگی حلقه را جبران کردند و نسل به هم پیوست و الحمدالله رویش‌های جدیدی داریم اکنون از دهه هشتادی‌ها و حتی دهه نودی‌ها در حال کار کردن در عرصه هنر انقلاب هستند.

در ادامه از این شاعر می‌پرسم آیا انسجام لازم در بین هنرمندان انقلاب وجود دارد و می‌گوید قطعاً بله، عرصه انقلاب عرصه نور و روشنایی است و بچه‌ها دارند متواضعانه و با اخلاص کار می‌کنند، وحدت وجود دارد.

عنان کار دست نخبه‌ها برسد

سوال بعدی در خصوص این است که چطور مدیران می‌توانند در عرصه انقلاب موفق عمل کنند؟ وی معتقد است: همان طور که تا الان این کار را کردند، با نخبه پروری و نخبه سالاری که عنان کار را دست نخبه‌ترین فرد بدهند، پیشرفت می‌کنیم اگر فردی که میدان دار عمل است بهترین فرد باشد می‌تواند پرچمدار خوبی باشد در واقع مدیران باید در انتخاب پرچمدار دقت کنند.

لشکر انقلابیون در برابر جبهه کفر پر شمار تر می‌شود

او درباره دغدغه‌اش می‌گوید: دغدغه من پرورش نسل نوین انقلابی است، بنده مسافت طولانی به تهران، قم مشهد رفتم تا با بزرگان انقلاب بنشینم و یاد بگیرم ولی دغدغه من این است که دهه هشتاد و نودی ها سختی نکشند.

ادامه می‌دهد: خودم در حوزه هنری عرصه‌ای را فراهم کردم که آموزش شعر انقلاب و آئینی آموزش می‌دهیم، به جایی رسیدیم که خودمان آموزش می‌دهیم و اساتید ملی را هم می‌آوریم تا هنرجویان آموزش ببینند، هرچه بیشتر سرباز تربیت کنیم لشکر انقلابیون در برابر جبهه کفر پر شمار تر می‌شود و در بزنگاه‌ها بیش‌تر اثرگذار می‌شویم.

در آخرین سوال از او از تمایز هنر انقلاب با دیگر هنرها می‌پرسم او می‌گوید: همه هنرها بسته به استعداد و سواد هنرمند دارد اما هنر انقلاب الهامی خدایی است، اگر شاعر شعرهای عاشقانه، خود شخص باشد، شاعر شعرهای انقلابی روح شهدا و مدد ملائکه است. شاید هنر هنرمندان دیگر از سواد خودشان باشد اما هنرمندان انقلاب با توسل و توکلشان کار را پیش می‌برند. ما معتقدیم اهل بیت قلم و هنر را در دستمان قرار دادند، خودمان در این عرصه هیچ نیستیم و به سر منشأ نوری وصل هستیم که ما را هدایت می‌کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا