شهرستان ها

کاهش جمعیت دانشجویی کشور/نیاز به ایجاد خوابگاه متأهلی داریم

بیرجند-معاون دانشجویی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری گفت: جمعیت دانشجویی کشور با کاهش چشمگیر به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم داداش پور صبح چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در سال‌های ۹۲-۹۳ چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در کشور داشتیم که این آمار در حال حاضر کاهش یافته است.

داداش پور با اشاره به اینکه کاهش روند جمعیتی کشور و افزایش تحصیلات تکمیلی از علل کاهش جمعیت دانشجویی است، افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه در یک بره زمانی به واسطه پوشش و بهره مندی جمعیت گسترده‌ای از جوانان مجبور بودیم تعداد دانشگاه‌ها را افزایش دهیم، گفت: در حال حاضر شرایط عکس شده است و باید تعداد دانشگاه‌ها را به خاطر کاهش صندلی کمتر و درهم ادغام کنیم.

معاون دانشجویی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه هر چند اکنون دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است اما نیازهای آنان به ویژه در حوزه اشتغال پاسخ داده نشده، افزود: در حقیقت بازار کار به اندازه فارغ التحصیلانی که در دهه هشتاد وارد دانشگاه شدند، وجود ندارد.

داداش پور گفت: این شرایط باعث شده که روند فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی رو به افزایش باشد که برای ما پسندیده نیست.

وی درباره وضعیت دانشگاه بیرجند نیز گفت: در شرایط فعلی از ۱۱ هزار و ۷۰۷ نفر دانشجو دانشگاه بیرجند تعداد هزار و ۸۷۰ نفر ازدواج کردند که ۴۱۰ نفر دانشجو کارشناسی و مابقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.

معاون دانشجویی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری با گلایه از غفلت از گسترش خوابگاه‌های دانشجویی یادآور شد: با توجه به اینکه شاهد افزایش جمعیت دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا هستیم و بسیاری از آنان ازدواج کرده‌اند نیاز به خوابگاه‌های متأهلین بیشتر شده است.

داداش پور ادامه‌داد: ایجاد خوابگاه‌های متأهلی کمک هر چه بیشتر خیرین را می‌طلبد چرا که منابع حاکمیتی محدود است.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا